zondag 29 april 2012

Mijn eerste 'selfmade'-plan

Wieuwwwww.... Eindelijk! Ja eindelijk is mijn rok klaar. Mijn eerste grote 'selfmade'-plan.
Ergens in een boekje zag ik een echte 'zigeunerrok', met verschillende panden en fronsen, véééél fronsen... dus ik dacht, dat kan zo moeilijk niet zijn?? Op de handwerkbeurs in Zwolle vond ik een zeer leuk stofje aan democratische prijs en ik zag het plan in mijn hoofd vorm krijgen.

Eénmaal thuis vol goede moed begonnen. Het onderste deel is zeer goed gegaan maar bovenaan had ik toch wel een hoop problemen. Te groot, dan nog te groot, recht stukje ertussen om niet met een 'patattenzak' te zitten en mij een beetje ballonnerig te laten overkomen, dus dan maar laten aansluiten met boordstof... maar dan ook elke keer de fronsdraad weer losmaken, stukje tussenuit, weer fronsen (en altijd zeer ijverig de fronsdraden al verwijderd waardoor ik elke keer weer opnieuw mocht beginnen) ... enfin, eind goed al goed, mijn eerste rolzoompje was ook een feit en alles afgewerkt met een kleurig streepjeslintje ... ik ben tevreden. Deel 1/4 klaar voor het lentefeest ...

Ik sta niet graag op de foto en mijn lijn heeft al betere tijden gekend, maar ja...
Mona maakt veel goed en het gaat hem tenslotte om de rok, nietwaar?




En wat heb ik nu geleerd?

  • Koop zeker stof genoeg, hier zit 3,4 meter stof in verwerkt (ik had nog net 10 cm over!)
  • Verwijder niet te snel de zichtbare fronsdraad :-)
  • Per pand moet je de helft van het vorige pand bijtellen. Dus bv. bovenste pand is 80 cm breed, dan moet het volgende pand 120 cm zijn (80 + 80/2), het volgende pand 180 cm ... enz.
  • Geduld.... Vééééél geduld ;-)





9 opmerkingen:

  1. heel knap zeg! mooi resultaat, daar kan je echt trots op zijn!

    Groetjes titi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je geduld werd beloond, mooi stofje, mooie lengte, mooie rok!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat geduld heb ik niet !Maar de rok is wel prachtig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk jullie reacties, ik had er toch nog een beetje mijn twijfels over... die zijn nu weg, merci! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Berg je twijfels maar bij je restjes stof op, want hier zit een zus die jaloers op je rok zal zijn tijdens het lentefeest ;-).
    Maar met die 10 cm kan ik misschien ook iets doen in mijn patchwork? Zo heb ik toch de mooie stof al en de rok....? Durf je het een tweede keer aan? X

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik kan helemaal niks met naald en draad en vind het knap werk. Die rok ziet er mooi uit en wees jij maar tevreden met jezelf! Ik vind het een leuke foto!

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je fijne reactie!
Liefs, Trui