woensdag 6 juni 2012

Ik ben er bijna ...

Een hele poos geleden kreeg ik de diagnose "burn-out". Je krijgt dit niet opeens... het bouwt zich op met de jaren. 'Emotionele uitputting na een zware tijd' noemde de dokter het. Ik kon niks, deed niks, huilde heel de tijd, elke stap was er eentje teveel ... Ondertussen zijn we een hele tijd verder. Een tijd van vallen en opstaan, maar toch met de wilskracht om terug de Trui te worden die ik was, een tijd met bezoeken aan de psycholoog, een tijd zonder hulp van medicatie maar op eigen houtje weer beter worden, een tijd vol begrip van mijn man, mijn kinderen, mijn familie, mijn beste vrienden.
Dank u wel allemaal voor jullie steun en geduld!


En nu sta ik hier, niet opnieuw de oude, maar wel de nieuwe Trui. Een hele tijd niet gewerkt, nu al terug parttime (ik ben zelfstandig en kon het gelukkig een beetje geregeld krijgen). Ik ben er nog niet helemaal, maar ik doe het goed. Ik leef van dag tot dag, maak geen planning meer (blijkbaar absoluut niks voor mij), elke avond maak ik de balans op van wat ik WEL gedaan heb, niet van wat ik niet gedaan heb (en je hebt echt altijd meer gedaan dan je denkt!), ik heb terug leren genieten van mijn Mister Creatuur, mijn 2 geweldige pubers en mijn 3 super-plusdochters, neem veel minder hooi op mijn vork, is het niet vandaag klaar, dan zal het morgen ook wel goed zijn. Ik ben aan het leren tevreden te zijn met het feit dat niet alles perfect moet zijn, wel "goed genoeg" (een T-shirt kan er ook mee door als het maar aan één kant gestreken is, een maatje meer is ook best mooi, ...).

In mijn toilet en in mijn bureau hangt 'De vicieuze cirkel van het beeld'. Ik wil deze graag met jullie delen, dit is mijn leidraad geworden door mijn leven, dagelijks lees ik de woorden opnieuw en opnieuw en ze krijgen me telkens weer op de rails:

ALS IK BLIJF KIJKEN
ZOALS IK ALTIJD HEB GEKEKEN
BLIJF IK DENKEN
ZOALS IK ALTIJD DACHT

ALS IK BLIJF DENKEN
ZOALS IK ALTIJD DACHT
BLIJF IK GELOVEN
ZOALS IK ALTIJD HEB GELOOFD

ALS IK BLIJF GELOVEN
ZOALS IK ALTIJD HEB GELOOFD
BLIJF IK DOEN
ZOALS IK ALTIJD HEB GEDAAN

ALS IK BLIJF DOEN
ZOALS IK ALTIJD HEB GEDAAN
BLIJFT MIJ OVERKOMEN
WAT MIJ ALTIJD OVERKOMT


"Wees op tijd een egoïst, maak tijd voor Me-time" zegt mijn psycholoog. En dat doe ik nu: ik heb mijn oude liefdes weer opgenomen: haken, breien, naaien, een goed boek ... ik ga elke woensdagnamiddag naar een breiclubke met toffe madammen, en na een tijdje ben ik ook deze blog begonnen, wat een openbaring :-). De impact van al het lief en leed, creatieve ideeën en vrolijke noten die door jullie allemaal gedeeld worden, is enorm groot. De toffe en lieve reacties die ik krijg op mijn berichten zijn een enorm hart onder de riem, ik heb het gevoel dat ik al een hele hoop blog-vriendinnen heb gemaakt, het doet een mens zoooo deugd, dit had ik niet verwacht toen ik begon te bloggen en wil jullie daar dan ook allemaal voor bedanken!

Een mens moet veel meer horen, voelen, ruiken. Met je voeten op de grond en rondkijken wat je ziet, het werkelijk in je opnemen. Genieten van de kleine dingen, van de wonderen der natuur, gelukkig zijn met de lach van je kind, daar moet je open voor staan, klaar voor zijn... en ik ben er terug klaar voor. Ik kan weer lachen, gelukkig zijn... De liefde voor mijn man en mijn 5 kinderen houdt me overeind. Het leven zit vol ups and downs, zo is het nu eenmaal, maar wanneer de downs, de piekerperiodes er weer aankomen of de val van het perfectionisme daar weer is, zet ik me op het deksel van mijn toilet en lees... lees mijn vicieuze cirkel van het beeld... en ga weer (soms langzaam maar echt wel) vooruit... want mensen, het leven is zo schoon!!!

63 opmerkingen:

  1. Zo dat heb je mooi omschreven!Helemaal super dat het weer zo goed gaat met je!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi verhaal! Heel fijn te horen dat je op de goeie weg bent, Trui! We zijn ongeveer samen onze blog begonnen, denk ik, dus ik volg je al van in het begin en ik vind je een heel positieve, lieve vrouw, afgaand op wat ik van je weet. Dat kan niet anders dan weer helemaal goedkomen! :) Groetjes, Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En dan weer uit die put kruipen... top !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. zo herkenbaar ! al was het bij mij geen burn out maar een depressie... Maar het gezegde ' na regen komt zonneschijn ' blijkt écht te kloppen en er zijn momenten geweest dat ik dat toch echt niet meer geloofde.
    Ik ben blij voor je dat je uit die put kruipt en ik wens je toe dat het alleen nog maar beter gaat worden !
    Geniet van die nieuwe trui !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben blij dat voor jou dit gezegde ook van toepassing is! Dank je wel hoor!

      Verwijderen
  5. Alles komt inorde...ooit. Is de leuze die mij er bovenop heeft geholpen.
    5 kinderen...hopelijk heb je een moderne man die goed meehelpt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Elke leuze is goed, als ze je vooruithelpt!
      En ja, ik heb godzijdank een moderne man, hij neemt de boodschappen en het koken voor zijn rekening waardoor de taken mooi verdeeld zijn :-)

      Verwijderen
  6. Mooi en dapper dat je dat hier neerschrijft... en inderdaad 'me time' is belangrijk... Heb ik zelf mogen ervaren en ik heb nu ook geleerd om op tijd en stond egoistisch te zijn . Ik probeer ook minder hooi op mijn vork te nemen, maar soms loop ik weer in de oude val...
    Volhouden en genieten!!!!
    Groetjes
    Maren (hoemmelke.blogspot.com)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik denk dat die val er altijd zal blijven, maar als we weten wat we er tegen moeten doen, is het al veel. De ene dag wat beter dan de andere. Bedankt voor je lieve reactie Maren!

      Verwijderen
  7. Hier zit nu een trotse zus te janken, omdat ik zeker weet... Je bent goed bezig zus!!!! XXXX

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Is zeer positief dat je dat eens allemaal kan neerschrijven.
    En mensen die altijd alles perfect en netjes opgeruimd willen hebben, die hebben geen tijd voor zichzelf.
    Doe dus geregeld eens iets dat je graag doet. Het werk loopt niet weg.
    En als je iets hebt gemaakt waar je trots op bent, je kunt dat via je blog aan mensen laten zien, en dan krijg je nog mooie reacties... Dan ben je zo gelukkig en content, en dan gaat het werk die staat te wachten nog zo vlug...
    Doe dus voort zoals je nu doet, en geniet van alles....want het gaat allemaal zoooo vlug.....

    Groetjes,
    Jeanine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Jeanine, zo'n berichtje doet deugd!

      Verwijderen
  9. Je komt er sterker en wijzer weer uit, vind je niet?
    Ik heb zo'n traject ook doorlopen en als je zelf maar weet wat je valkuilen
    zijn en een beetje oppast daarvoor dan is het leven inderdaad vurukkuluk!
    Ik vind het ook een openbaring om op m'n blog ( en daarbuiten)te merken dat er zoveel lieve mensen zijn!
    Ga zo door meis!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lieve Stins, ik ben blij dat jij er ook doorgesparteld bent. En ik begin ze te zien, die valkuilen en er elke dag een beetje handiger omheen te springen! We gaan door :-)

      Verwijderen
  10. Beste Trui, wat knap dat je dit allemaal zo kunt verwoorden! Dat geeft al aan dat je een heel eind op de goede weg bent, dat je bewust bent van jezelf, van datgene wat je bevalt en datgene wat je graag anders ziet.
    Wat fijn dat je beseft dat je er niet alleen voor staat.
    Een mens heeft dalen nodig om de toppen te kunnen herkennen, ik hoop dat je de dalen nu achter je kunt laten voorgoed en kunt genieten van al het moois om je heen en vooral ook nog dichterbij, namelijk bij jou van binnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er lang over gedacht hoe het te formuleren en nog langer over getwijfeld om het te posten maar ik ben nu blij dat ik het gedaan heb, al jullie reacties zijn hartverwarmend, ik denk dat ik ze ga uitprinten en ook in mijn toilet hangen :-) Dank je wel Angélique!

      Verwijderen
    2. Als ik zie hoeveel mooie reacties hebt gekregen, denk ik dat je je toilet wel mag uitbouwen om ze allemaal op te kunnen hangen daar :p

      Nee, alle gekheid op een stokje (oei, wat klink ik nu oud!), je hebt het echt heel mooi geformuleerd. Dat maakt het voor een buitenstaander iets meer begrijpelijk.

      Verwijderen
  11. Wat stoer van je dat je dit opschrijft!!
    En wat fijn dat het weer beter met je gaat!!
    En idd tijd nemen voor jezelf is belangrijk,(ben daar best goed in ;))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben het aan het leren daar goed in te zijn, blij voor jou dat jij daar best goed in bent :-) Bedankt voor je fijne reactie Bien!

      Verwijderen
  12. Zet hem op meid, als ik dit zo lees, kom jij er wel! En die circel... ik denk dat ik die eens uitprint en op onze toilet hang...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja vooral doen, en elke situatie waar je het moeilijk mee hebt of het raar in je hoofd doet, toepassen op die visie en je geraakt erdoor, echt waar! Bedankt meid en jij ook veel succes/courage, ik lees altijd met veel amusement/begrip/medeleven je blogberichtjes...

      Verwijderen
  13. Trui, wat goed van je dat je dit met ons deelt. En fijn dat je weer de goede kant op gaat. En weer kunt genieten van je handwerk hobby's, je man en kinderen, en alles om je heen............... en weet al kennen we elkaar niet persoonlijk dat ook blog vriendinnen aan je denken als ze weten dan je het moeilijk hebt. En je op deze manier bij kunnen staan. Want niets is zo fijn als
    een klein gebaar van een woord, of aardigheidje op de mat.

    Veel liefs Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is ontzettend fijn! Dank je wel Joke voor je lieve reactie!

      Verwijderen
  14. Lieve Trui,

    Zo dapper dat je bent om je gevoelens te verwoorden en te delen met anderen. Ik ben er zeker van dat dit heel herkenbaar is voor anderen, het leven is zeker met ups en downs en ik weet perfect waarover je het hebt, soms lijken het meer downs te zijn en blijf je ter plaatste trappelen.Zo goed dat je de moed hebt gevonden en dat alles goed met je gaat. De tekst ga ik zeker afprinten want het is iets waar ikzelf veel aan kan hebben.
    lieve groetjes
    Iris

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lieve Iris, dank je wel voor je lieve berichtje. En vooral doen, die tekst afdrukken, het helpt elke keer wanneer je niet weet wat je nu met je gedachten moet doen, het maakt het dan zoveel gemakkelijk, vooral de laatste 2 herhaal ik constant: Als je blijft doen, zoals je altijd hebt gedaan, blijft je overkomen wat je altijd overkomt! Dus vooral het tegenovergestelde doen dan, en dan lukt het :-) Dank je wel meid!

      Verwijderen
    2. Ik wil jou toch ook nog eens bedanken voor je lieve reacties op mijn blog, het doet zo,n deugd, ik heb hier ontzettend veel aan.Deze blogvriendschap doet deugd, jij ook bedankt lieve Trui!!

      Verwijderen
    3. Héél veel deugd :-) Jij ook bedankt hé Iris, ik kijk er altijd naar uit!

      Verwijderen
  15. Wat heb je dat mooi gezegd en met ons gedeeld! Inderdaad, soms moet je echt eens tijd nemen voor jezelf...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. lieve Trui,
    hetgeen jij hier neerpent is zéér herkenbaar voor mij. Ik ben ondertussen ook een nieuwe Hilde. Ook ik kan nu echt wel eens doen wat IK graag doe en ondertussen de boel even laten voor wat hij is. Voor mij is het creatieve een ongelooflijke therapie, alhoewel ik een hele tijd niets meer deed.
    Inderdaad, het bloggen is hierbij een geweldige stimulans: je "ontmoet" zoveel fijne mensen, je ziet zoveel mooie dingen, kortom...je krijgt er energie door én veel voldoening.
    Dus ga zo verder want inderdaad: het leven is mooi ! (en dat bewust voelen is zó bevrijdend)
    liefs
    Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben héél blij voor jou lieve Nieuwe Hilde! Dank je wel voor je berichtje, het is een grote steun te weten dat ik hier niet alleen in ben.

      Verwijderen
  17. Herkenbaar. Oh zo herkenbaar. Bij mij was het geen burn-out maar de ziekte Sarcoïdose. Maar het heel erg lang eruit zijn (1,5 jaar), langzaamaan opbouwen en daarna anders in het leven staan, pfoe hoe herkenbaar! Zo te lezen doe je het goed, op de manier die bij jou past. Fijn hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop dat het voor jou ook lukt om weer op te bouwen en er beter uit te komen! Dank je wel voor je berichtje Sanderijn!

      Verwijderen
  18. helemaal mijn zussie...ben fier op je zusje.. je doet dat heel goed en inderdaad, je komt al van ver.. en dat helemaal op eigen wilskracht.. TOP.. en lieve bloggers.. die vicieuze cirkel hangt bij ons ook op de wc.. heeft ook bij ons al heel veel dingen veranderd.. een aanrader voor wie zich verbonden voelt met ons Trui haar verhaal.. love you zus xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En ook voor deze lieve zus een hele dikke knuffel! xxx

      Verwijderen
  19. helemaal mijn zussie...ben fier op je zusje.. je doet dat heel goed en inderdaad, je komt al van ver.. en dat helemaal op eigen wilskracht.. TOP.. en lieve bloggers.. die vicieuze cirkel hangt bij ons ook op de wc.. heeft ook bij ons al heel veel dingen veranderd.. een aanrader voor wie zich verbonden voelt met ons Trui haar verhaal.. love you zus xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Slik...Persoonlijk ben ik al blij dat ik het tegen dierbaren durf te zeggen, waar ik zit... wat jij doet is nog een stapje verder. Hoedje af daarvoor, dat durf ik nog niet. Die visie wordt hier afgedrukt en momenteel in de agenda gestoken. Kan ik het volgende week aan de spycholoog laten lezen.
    Bedankt voor het delen en liefs,
    van iemand die je blog volgt, maar deze keer anoniem reageerd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lieve anoniem, ik wens je heeeeeel veeeeeeeel moed om door te gaan, ik weet het, het is een moeilijke weg en ooit lukt het je ook om dit neer te pennen. Ik ben zelf enorm onder de indruk van al de lieve reacties hier op dit bericht, ik had het niet verwacht, maar het doet deugd! En elk lichtpuntje dat deugd doet, moet je vastgrijpen, de ene dag lukt dat beter dan de andere... héél veel succes en bedankt voor je reactie!

      Verwijderen
    2. Dank je! En ja hoor stap voor stap komen we er wel. Ook voor jou nog héél veel succes en merci voor je berichtje en je reactie.
      Liefs,

      Verwijderen
  21. Petje af, Trui. Je bent een dapper mens. Hou vol, kijk vooruit, neem de hand die je geboden wordt, blijf jezelf. We leven met je mee. En geen twijfel over mogelijk: jij komt er wel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel lieve Hanne!! Gelukkig kent het internet geen verre grenzen en afstanden en is je steun heel dichtbij, dank je wel!

      Verwijderen
  22. Hardstikke dappen en op de juiste weg! ga vooralzo door en geniet van je familie om je heen.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een prachtverhaal en wat ontzettend goed dat je voor jezelf hebt gekozen en tijd voor jezelf hebt ingelast. Echt top van je. Ik wens je heel veel succes toe om ook, ondanks dat de mensen om je heen vaak anders willen, bij jezelf te blijven. Groet, Wieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Wieke voor je fijne reactie. Het is inderdaad niet evident om die keuze te maken, maar al deze lieve berichten maken het weer een beetje makkelijker, ik ben blij met al deze toffe blogmadammen om me heen!

      Verwijderen
  24. Wat mooi beschreven! Fijn dat het beter met je gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Je slaat de spijker op z'n kop. Carpe diem :) En alle goeds voor jou Trui.

    Lieve groetjes,
    Rosalie van StudioZakka

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaa Carpe Diem! En blijven herhalen tot je er in gelooft, elke dag opnieuw :-) Dank je wel Rosalie!

      Verwijderen
  26. Volledig FLOW... ik ga seffes op mijn gemakske uwe mooien tekst eens rustig lezen....Enjoy life!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaahaa... en dat begint aardig te lukken! Ik heb me een abonnement genomen op het zeer toepasselijke boekske FLOW... net wat ik nodig heb en hier in blogland leren kennen :-) Bedankt voor de leuke reactie!

      Verwijderen
  27. Bloggen is een beetje therapie, het helpt om op positieve wijze naar al het moois dat ons zomaar aangeboden wordt vol verwondering te kijken. Echt een dikke pluim voor alles wat je doet, en het is waar we leven maar één keer, vergeet vooral de dingen die je energie geven niet te doen, op tijd bijtanken komt jezelf en je gezin ten goede, go Trui!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Marina, het is inderdaad echte therapie, nooit gedacht! :-)

      Verwijderen
  28. Hey Trui,
    Wat leuk dat je mee doet aan MaakhetvoorMaud! En wat leuk dat ik nu je blog tref. Je stukje van hierboven gaf me kippenvel. Ik had het kunnen schrijven, zo'n gelijkenis qua situatie, ervaringen.

    Lieve groet,

    Lot

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie Lot, ik ben blij dat er velen iets in herkennen en hopen mee dat ze dezelfde weg op zijn als ik. Die Vicieuze Cirkel van het Beeld is een echte hulp, elke dag opnieuw! En graag gedaan wat betreft Maud, straks komt mijn blogje eraan. Groetjes!

      Verwijderen
  29. Hoe herkenbaar, helaas. Maar... ook ik ben nooit meer de oude geworden, maar een nieuwe, met toch wat ouds en dat bevalt me eigenlijk nog veel beter ook!
    Prachtige woorden, die zal ik onthouden. Bloggen kan als therapie werken, maar ook hierin schuilt gevaar, alles bij willen houden, alles perfect willen plaatsen, foto's moeten ook perfect... Voor mij een valkuil, die ik tot nog toe gelukkig elke keer op tijd herken. Dan kun je er nog omheen lopen, hè! Fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, daar heb je groot gelijk in, ook het bloggen mag geen 'must', geen 'te goed willen doen' worden, maar het lukt... :-). Ik heb ook de valkuilen leren ontdekken en pas tijd op, de ene dag wat beter dan de andere. Bedankt voor je fijne reactie en ben blij dat je tevreden bent met je nieuwe met wat oudse Sierkip. Nog een hele fijne zondag!

      Verwijderen
  30. En nu 2 jaar later .... zat ik hier met een brok in mijn keel te lezen.
    Geweldig dat het allemaal beter gaat!
    ... laat je lijf je gids zijn.

    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je fijne reactie!
Liefs, Trui