zondag 19 augustus 2012

Mijn vakantiegevoel


Tijdens onze tweede week vakantie trokken we met onze twee pubers en de tenten naar de kust van Normandië. Doel: de mooie kliffen en natuur bewonderen maar vooral de landingsstranden van D-day en enkele musea bezoeken. Ik deed dit reeds 2x ... de eerste keer als 15-jarige met mijn zussen en vader en ik ben hem altijd dankbaar gebleven dat hij dit met ons gedaan heeft.
De eerste wereldoorlog, daar zijn geen overlevenden meer van, ook van de tweede wereldoorlog zijn er niet veel oudstrijders meer over. Deze zwarte bladzijde uit onze geschiedenis raakt meer en meer in het verleden. Ik vind het dan ook mijn plicht om aan mijn kinderen de wetenschap door te geven wat deze soldaten voor onze vrijheid gedaan hebben.
Voor we vertrokken, keken we samen naar de film Saving Private Ryan en daarna gingen we op stap. Een reis vol bewondering, verbazing, ingetogenheid op de kerkhoven en soms zelfs afgrijzen bij het ontdekken van de jonge leeftijd van menig soldaten. Ze waren onder de indruk, maar ook blij dat ze eens op die plek konden staan waar zoveel jaren geleden gevochten werd voor onze vrijheid, ze vonden beiden dat het toch iets heel anders is om daar werkelijk te staan dan er over te leren op school.

Enkele sfeerbeelden:

Bewondering voor de mooie natuur, ruïnes en dorpjes aan de Normandische Kust 



Onder de indruk van menig monument en kerkhof

To These We Owe The High Resolve
That The Cause For Wich They Died Shall Live

Maar ook veel plezier en ontspanning


Ons einddoel was de Mont-Saint-Michel by night. Absolute aanrader!


Het was een deugddoende vakantie!


15 opmerkingen:

  1. Ohhhhhhhh, wat een prachtige plaatjes! Het was erg leuk zo te zien...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ziet er uit als een heel fijne vakantie! bedankt om de foto's te delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige 'sfeerbeelden', kan zien dat jullie hebben genoten!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook al ben je er al geweest het blijft indrukwekkend!
    Heelijke foto's van jullie!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat goed dat jullie dat met die 2 (ook heel mooie mensen!) hebben ondernomen. Mijn vriend is er in het voorjaar ook geweest met zijn vader en was ook totaal onder de indruk. Gelukkig was niet alles alleen maar serieus, maar ook heel gezellig, de foto's zeggen genoeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijn dat het een geslaagde vakantie was!!
    Daar kun je weer even op teren :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw!!!! De Mont Saint Michel staat op ons to do lijstje voor volgende zomer... en als de jongens zullen merken dat dat oorlogsmusea zijn... Chique!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat ziet er allemaal prachtig uit Trui! Wat geweldig dat je je kinderen die geschiedenis mee geeft en wat leuk dat je dat met ons deelt zo dat ik ook even kan genieten van wat jullie hebben gezien.
    Prachtig.


    groetjes joke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super dat je dit doorgeeft aan je kinderen en op deze manier combineer je het op een geweldige manier......mijn complimenten!! Fijn om te mogen mee genieten via je blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige sfeerbeelden, Normandië is erg mooi! Fijn dat er mensen zijn die hun kinderen zo het verleden mee geven!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een heerlijke vakantie hebben jullie gehad en die by night foto!!!GE-WEL-DIG!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig mooi hé, de Mont Saint Michel... Da's voor mij al haast 15 jaar terug! En Normandië staat wederom hoog op de vakantie-bestemming lijst, maar 't wordt al gauw ergens in 2013... :-) Dank voor de mooie foto's! Kun je héérlijk van nagenieten. Groetjes Riri

    BeantwoordenVerwijderen
  13. We zijn echt op dezelfde plekken geweest deze zomer. Als je kan moet je met je kinderen naar de film "The longest day" kijken. Deze is opgenomen in Normandië en zal je nog veel dingen herkennen zoals "la cap du hoc" waar de ranger naar boven klommen. Ik vond het een hele ervaring om er rond te lopen en kon mij door die film een beetje voorstellen wat er toen allemaal gebeurd is... afschuwelijke dingen, om nooit meer te herhalen.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je fijne reactie!
Liefs, Trui