zaterdag 25 augustus 2012

Ruwbouw

Toen ik bij Het Stikmotief (dit is een link naar een facebookpagina, ik vind haar niet in blogland) het geweldige idee van een tafelhuisje tegenkwam, was ik verkocht. Verschillende avonden heb ik hiernaar zitten staren, hopend op, denkend aan, brainstormend over een misschien wel eigen exemplaar voor mijn meiden ...

Voorbeeldjes van Het Stikmotief


Ook Riri's mama maakte een prachtexemplaar. Dit is zoooooo'n geweldig tafelhuisje! Daar word ik stil van. Kijk maar even hier. Ik wil dit ook! Dus ja, waarom probeer ik het gewoon niet zelf?

Voor de eerste keer ging ik ten aanval zonder patroon. Ik liep 20 (oké, 50) x rond de tafel, afmeten, denken, dubben. De basis leek me simpel ... léék me simpel. Hoe hanteer je in godsnaam zo'n groot laken, hoe plooi ik dat netjes rond de tafel, hoe werk ik dat ook langs de binnenkant mooi af (want daar gaan mijn meiden uiteindelijk toch zitten, aan die binnenkant?) Maar ik ben er geraakt! Ik plooide een groot laken telkens rond een lange en korte zijde van de tafel en stikte dit vast aan de bovenkant (in dubbele stof). Langs de kanten waar de 2 stukken naast elkaar komen, stikte ik lintjes tussen, om het geheel mooi aansluitend te maken.
Ons tafelhuisje staat weliswaar nog in ruwbouw ... maar dit is het voorlopige resultaat ...

Materiaal: oude lakens uit de voddenmand
 Nu kan ik aan het leuke werk beginnen! 
Ramen, deurtje, decoratie!
Ik hou jullie op de hoogte!

30 opmerkingen:

  1. Leuk! Ik kijk even met je mee hoor, zit hier ook al tijden in de planning zo'n tafeltent.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. o, dit gaat vast leuk worden , de basis zit in ieder feval strak om de tafel en dat is denk ik het halve werk. , veel plezier en succes verder!
    groetjes
    le(o)nie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, hij is leuk, ik was hem ook al tegen gekomen op het web maar mijn kinderen passen niet meer onder tafel ;-) Nu begint het leuke werk het huis versieren succes ermee!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oooh, dat gaat heel gaaf worden!! Ik ben benieuwd naar meer foto's!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw, dankjewel voor de reclame :-)
    Goed dat je er aan bent begonnen!
    Heel veel plezier tijdens het verder uitwerken!
    Groetjes Riri

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wordt vast super!!!Ik vond het al zo leuk zoiets toen mijn eigen kids nog klein waren!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nu komt het leukste (maar zeker niet het makkelijkste) gedeelte: het rangeren van alle ramen, deuren, ect. Heel veel plezier en succes, het gaat je zeker heel goed lukken en dan hebben jouw meiden weer een goede reden om jou te nomineren voor de liefste moeder van de hele wereld!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha dank je wel Angélique :-) Ik ga mijn best doen voor die nominatie :-)

      Verwijderen
  8. Ik deed het in mijnen tijd:-) met wasspelden, mijn tafelhuis is dus verschillende keren ingestort

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Die zijn super hé,die tafelhuisjes.Knap dat je er aan begonnen bent en de ruwbouw ziet er al heel goed uit !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja, inrichten en aankleden is het leukst!!!!
    Ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. nou de basis is gelegd en die ziet er al prachitg en netjes uit, En jou kennende wordt het een super mooi huisje, dus ik ga het in de gate houden!!

    groetjes joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat het wel een projectje zal worden van een paar maanden. Overal een beetje tussendoor aan werken, maar ik hou jullie op de hoogte!

      Verwijderen
  12. oh super leuk idee!!! blijft dan dan altijd rond de tafel? Want ik was aan het denken als het altijd aan de tafel blijft mss niet zo praktisch om er met de stoelen aan te zitten, maar het er elke keer afhalen is ook zo een werk (hier ligt de tafel nl altijd overladen vol (moeten al elke avond een deel opzijschuiven om er aan te kunnen eten ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb dit gemaakt voor de 'living'-tafel, aan deze tafel eten we gelukkig niet. Dus als het er op ligt, kan het wel even blijven liggen. En terwijl het tafelhuismoment is, is er genoeg plaats om er bovenop te stapelen :-)

      Verwijderen
  13. Ik las je berichtje op de blog... Als je naar Kortrijk zou trekken, dan kan je ook een zoektocht met Vlieg doen in het museum 1302 (oorlog, geschiedenis) en in het Vlasmuseum (ligt wel buiten het stadscentrum tenzij het al verhuisd zou zijn). Veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt, ik laat het zeker weten als ik er iets mee gedaan heb, het is kortbij dus misschien nog iets voor volgende week

      Verwijderen
  14. knap hoor,ben benieuwd naar het eind resultaat.X

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Alleen al voor zoiets vind ik het spijtig dat ik niet meer in de kleintjes zit!
    Het ziet er al veelbelovend uit en die lintjessluiting lijkt slim, ik zou het dus als een overtrek gemaakt hebben wat lastiger is om opte bouwen en af te breken.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wát een goed begin. Zoiets staat hier ook nog op de planning, maar ik denk dat het wel wat minder professioneel aangepakt wordt dan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Nog veel succes...maar al goed begonnen is...half gewonnen! Ziet er een degelijke ruwbouw uit me dunkt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat leuk om te zien! Ik heb zo een 15 jaar geleden ook zo een soort huisje voor mijn kinderen gemaakt. Ik was vroeger zelf als kind altijd in de tuin tenten aan het maken met kleden, helemaal te gek vond ik dat. Dat wilde ik voor mijn kinderen ook, maar ja op een flat... hoe doe je dat dan? En zo groeide dit idee. Ik had er ook een zakje op gemaakt voor de post en een belletje bij de deur. En ook het huisnummer ontbrak niet. Mijn kinderen hebben er veel mee gespeeld en ik weet zeker dat andere kinderen dit ook fantastisch zullen vinden! Heel veel succes!
    Groetjes, Hélène

    BeantwoordenVerwijderen
  19. SPANNEND!!! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoe leuk dat je dat gaat maken voor je dochtertjes! En of die blij gaan zijn! Ik kijk al uit naar het resultaat, de ruwbouw ziet er al prima uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Niets leuker dan hutje onder de tafel!!
    Ben benieuwd !!!(maar dat gaat goed komen!!)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ohhh ik blijf heel graag op de hoogte van je vorderingen, dit wil ik ook zo graag maken voor mijn kleine meid. Lijkt me fantastisch maar waar te beginnen. Wel laten zien hoor ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Dat ziet er strak uit, daar komt straks ongetwijfeld een heel mooi huisje van!!

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je fijne reactie!
Liefs, Trui