woensdag 24 juli 2013

Een gelukkig mens is er twee waard ...

Zooo met een beetje vertraging,
hier toch mijn verslagje van een heel fijn weekend.

Het startschot werd gegeven in Werchter
(wat trouwens mijn hometown is en we overnachtten bij mijn ouders)
voor het ongelooflijk indrukwekkende concert van Roger Waters
en de fenomenale projecties op 'The Wall',
die aan het einde van het concert nog eens echt instortte ook.
Het was prachtig om te zien,
te horen en te beleven.

Om in de sfeer te geraken en van ons momentje 'wij' te genieten,
namen we onze picknick mee op weg naar Werchter en zochten onderweg een rustig plekje uit.
Het concert "The Wall" ... indrukwekkend, zelfs als je geen fan bent van Pink Floyd.
Roger Waters' Wall is een aanklacht tegen de gevolgen van het Kapitalisme,
en het onrecht tegen de mensheid.
 Na een kort maar krachtig nachtje slaap,
trok ik ik mijn eentje naar Brussel.
En ookal ging mijn (niet zo koningsgezind ventje)
niet mee, ik had een rijke, fantastische dag.
Ik praatte elke taal die ik min of meer meester ben
(met het nodige haar op en gebarentaal erbij).

In het Engels legde ik aan een Grieks-Amerikaanse studente uit
wat er nu eigenlijk aan de hand was in Brussel,
want het verbaasde meisje had er geen flauw idee van.
Ze was nog maar net in België voor haar doctoraat.
'My mother is gonna love this!!!"
zei ze, terwijl Koning Filip en Koningin Mathilde,
 omringd door smeltende gardes te paard (mét bontmuts en al! :-)),
aan ons voorbijkwamen,
terwijl we juichend over de afsluiting hingen
(hahaha ja, ik ook, op zo'n dag doe je dat gewoon :-))

Ik zag ze zelfs 2x passeren :-)
In het Park waren jongeren bezig een hulde aan Koning Albert te brengen,
in de vorm van een knap staaltje grafitti-werk.
In mijn beste Frans had ik een aangename babbel
met Mohammed terwijl ik een stukje gras in het park
had gevonden om even in de schaduw uit te blazen.
Toen deze babbel al gauw niet meer zo onschuldig leek,
en Mohammed wel met mij een tasje koffie "enzo" wilde gaan drinken,
maakte ik me, ja zelfs in het Frans, snel uit te voeten.

Maar de leukste babbel had ik in het Nederlands,
 al wachtende in de blakende zon op de militaire defilé,
met onze poep op de stoeprand,
puffend en elkaar warmte toewapperend,
en water toesmijtend om af te koelen,
met Madeleine en haar broer.
2 mensen van middelbare leeftijd,
waarnaast ik belandde toen ik een plaatsje zocht
op de eerste rij (ahjaaa, als je speciaal naar Brussel gaat,
moet je wel op de eerste rij staan hé!).
2 uur en half zaten we daar op voorhand,
echt te bakken in de zon
(zelfs ik verklaar me nu gek dat ik het ook maar gedaan heb,
maar het was de moeite waard :-)).
2 mensen die ik maar 1x in mijn leven tegenkom,
maar waar ik, ja zelfs diepgaande, gesprekken mee gehad heb,
over de zin en de onzin van het leven,
daar op de stoep,
in hartje Brussel, dichtbij het koninklijk paleis. 
Ik heb genoten van het enthousiasme van de mensen rondom mij
(en het waren er vééééééééél)
van het samenhorigheidsgevoel,
van het plezier en de uitgelatenheid, 
van het hoedje vouwen van krantenpapier,
voor toch enige bescherming tegen de zon
(mja, madam was natuurlijk haar pet vergeten),
van het juichen en roepen naar
alle militairen, brandweermannen,
drugs- en reddingshonden,
politie te fiets, te paard, 
het nieuwe materiaal werd getoond en
ook de oldtimers mochten nog eens van stal,
uiteraard de nieuwe Koning en Koningin,
en ja, zelfs de opruimdienst kreeg een daverend applaus :-)
Ik was blij dat ik erbij was!


 Maar ik ging niet naar huis,
voor ik mijn missie had volbracht.
Angeline bracht me op het idee,
met haar reactie op mijn vorig blogberichtje over wildhaken.
Ik nam de Belgische driekleur mee naar Brussel,
en terwijl we wachtten en babbelden,
haakte ik drie bloemetjes in onze landskleuren,
(ondertussen in alle talen proberen uit te leggen
aan de horde mensen die ondertussen al mee stonden te wachten,
wat ik nu eigenlijk aan het doen was ;-))
en liet het achter in het Warandepark.
Zou het er nu nog hangen??

Mijn wildhaak-projectje ...
Aan mijn rood koppie kon je zien dat het 'hoedje van papier' niet te vroeg van pas kwam :-)
Bovenaan een specialleke voor de wolkenclub ... de straaljagers waren te snel voorbij,
maar de driekleurwolkjes kon ik nog net vastleggen.
Het spectaculaire vuurwerk heb ik helaas moeten missen,
er was geen trein meer terug naar huis,
en ik kon mijn rijkelijk gevuld bureau
niet langer negeren om nog een nachtje bij mijn ouders blijven
en pas maandag terug te keren.

Maar we losten het anders op.
Mijn manlief haalde me van de trein,
en na een snelle, maar héééééél noodzakelijke douche
(ik was echt een dirty woman, plakkend van het zweet en het stof,
maar met een gelukzalige glimlach op mijn gezicht),
reden we richting Koksijde,
waar we net op tijd toekwamen voor het 
21-juli vuurwerk boven zee.
Het was misschien niet zo spectaculair als boven het Koninklijk Paleis,
en ooit sta ik daar toch,
maar dit vuurwerk,
maakte mijn weekend compleet.
Ik ben als een gelukkig mens,
weer aan mijn weektaak
begonnen

Wat wil een mens nog meer??



Mijn blogberichtje krijgt het labeltje 'Mijn vakantiegevoel",
een initiatief van Mamarina mee,
omdat ik echt in een kort weekend, 
een waar vakantiegevoel heb gehad.
En wie weet, trekken jullie volgend jaar massaal 
naar het Warande Park van Brussel,
The Place to Be op 21 juli, onze Nationale Feestdag.



"Tevredenheid
hangt af van wat je kan geven,
niet van wat je kan krijgen"
-BZN -

33 opmerkingen:

  1. Echt jong...in die hitte !
    Nee, mij kregen ze daar niet voor naar Brussel, mijn grote bekommernis: wat kan ik in hemelsnaam voor zinnigs vertellen over deze koning in de klas....het was al zo triestig met Albert.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Moet er echt iets 'zinnigs' over gezegd kunnen worden? We kennen hen nauwelijks of krijgen in elk geval alleen maar een façade te zien. Misschien haakt en breit Mathilde wel even graag als wij maar krijgt ze er de kans niet toe, en misschien gaat Filip wel graag biljarten en een pintje pakken zonder overvallen te worden door een horde mensen die constant commentaar op hem leveren maar krijgt hij er ook de kans niet toe. Ik weet in elk geval dat ik niet graag in hun schoenen zou staan. Het is bij mij een gevoel, heel dat royalisme. En ik heb er geen zinnige verklaring voor. Maar ik heb het wel gevoeld zondag in Brussel, je kon niet anders dan blij zijn, of je nu een groot of klein koningsgevoel hebt. En kost het geld? Ja ... maar zou het minder geld kosten met een president? Ik denk het niet, die gast moet ook onderhouden worden en heel zijn entourage ook. En die is dan democratisch verkozen? Daar trek ik dan mijn wenkbrauwen voor op ... Het zijn ook maar mensen die geboren zijn waar ik niet zou willen staan, hij heeft het in elk geval goed gedaan zondag. En wie weet, tegen alle negatieve verwachtingen in van iedereen, wordt hij wel een hele zinnige, spectaculaire koning :-) Ik geef hem in elk geval alle krediet :-)

      Verwijderen
    2. Oh ik kan mij datgevoel echt wel voorstellen hoor ! Ik ben ook Belg, ook wel Vlaming, maar in de eerste plaats Belg !
      Met zinnig bedoel ik iets dat de kinderen wat bijblijft....leopold was den eerste, heeft de trein geintroduceerd, den tweede heeft belgie groter, sterker en mooier gemaakt enzovoort....daar valt dan echt wat van geschiedenis aan te koppelen, zekerniet altijd mooi....zo n kolonie "pakken", maarvanaf boudewijn zijn dat zo n kleurloze personen aan het worden.... Die hun leven wordt idd geleid....dat vertel ik ook hoor, er zijn er niet veel dienog koning willen worden achteraf
      Alléik zoek dingen over de koningen waar ze een beetje fier op kunnen zijn......moeilijk
      En gij zijt dus van werchter, daar reden wij metonzefiets naartoe vroeger....achter de deur bij wijze van spreken

      Verwijderen
  2. Ohhh Trui wat heb ik genoten zeg van dit heerlijke blogbericht!Zalig!Ik heb in mijn vakantie nu nog een extra vakantiegevoel gekregen bij het lezen van jou 'vakantie-avontuur'....en dan opeens zie ik mijn naam in jou blogpost verschijnen en word mijn glimlach nog breder dan dat hij al was aan het begin van je bericht want JAAAAHHH je hebt het nog gedaan ook!Wildhaken in Brussel!Wat leuk en gaaf!Ik hoop dat het er nog lang mag blijven hangen ;-)


    lieve groetjes
    Angeline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. P.s;By the way....prachtig je nieuwe banner bovenaan je blog!

      Verwijderen
  3. Hallo,

    Ik denk dat er weinig zijn als jij, en dan nog in zo een hitte er gaan zitten wachten ,ppf, niet hoedje op, maar hoedje af :-)
    Maar wat een tof haakwerkje heb je er gemaakt, jij moet geen telwerk doen denk ik hé, want met zoveel drukte rondom je, ik zou mijn tel (en geduld) snel kwijt zijn geweest :-)

    Groetjes, Jaimie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie foto's heb je gemaakt. De voldoening van je dagje Brussel is goed te herkennen in je tekst. Fijn dat je zo hebt genoten. Ik zou het er niet voor over hebben in die hitte. Maar de tv stond aan..
    En ik vind jouw zet heel straf!!! Wilbreien in Brussel. Jij bent toch een spesialleke... ;-)
    Dat was nu eens een blogberichtje waar een mens blij van wordt. Bedankt daarvoor. Ik ga nu slapen en droom vast van jouw bloemendriekleur...

    Groetjes,
    Jeanine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit was weer een plezierig berichtje om te lezen :)!!! Het is aan jouw foto's te zien zeker en vast de moeite waard om dit eens te beleven (koningsgezind of niet ;).
    En je berichtje is het labeltje "vakantiegevoel" meer dan waard!
    PPS: De nieuwe banner is inderdaad toppie!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ooohhhh ! gij zijt naar roger waters geweest ! Nu - nu het voorbij is - heb ik natuurlijk spijt dat ik neit gegaan ben :(

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh heerlijk meid ! En respect.... dat je het hebt volgehouden in de hitte. Deze dag was jij erbij, echt mooi. En die Mohammed toch, het ging hem vast meer om dat 'enzo' dan om wat anders hahahaha!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zalig stukje om lezen,je had dus echt een schitterende dag! Wij hebben het gebeuren hier op de beeldbuis gevolgd maar...toch een tikkeltje jaloers dat we er niet live bij waren...
    Dat haakwerkje vind ik top en...dat gesprekje met Mohammed zal ook (achteraf) wel grappig geweest zijn.

    Geniet nog van de zomer!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een heerlijk stukje, Trui! Het genieten spat er vanaf, ik denk nog meer dan het vuurwerk boven het paleis heeft gedaan :-) En nu lekker nagenieten, dan gaat je werk ook een stuk makkelijker ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat heb je je blog overigens prachtig gepimpt! Echt mooi zo!

      Verwijderen
  10. Zeg een ander vraagje, in welk programma maak jij die collages ? Ik. Ken daarniets van, maak ne foto, zetdiene op picasa, en dan zo op den blog......maardie collages zijn wel veel toffer.....

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een leuk verslag Trui. Ik heb er weer van genoten. Ik heb de parade ook mee gemaakt, maar dan in mijne zetel met de voetjes omhoog....
    Grtjs
    Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Klinkt inderdaad als een super weekend... Het mijne had eerder iets weg van sterven door de warmte ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Bedankt voor de gekleurde wolken:)
    En je driekleur is ook al geweldig!
    Het klinkt alsof je een fijne dag hebt gehad, zo alleen en toch weer niet: mooi!
    En ja, ik zou ook niet graag in hun schoenen staan. Want bloggen bvb zal er dan ook niet meer inzitten...
    Je foto's zijn geweldig, bedankt!
    Geniet nog maar na van je super weekend, liefs Els

    BeantwoordenVerwijderen
  14. lol ik heb me ook de hele dag nogal patriotisch gevoeld :)
    ziet er allemaal heel leuk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een leuk verslag van Werchter en de kroning van jullie nieuwe Koning. Mijn dochter is ook bij Rock Wechter geweest maar ik heb haar niet gehoord over de Wall, toch nog maar eens aan haar vragen.
    Wat een heerlijk weer de afgelopen weken, het is genieten met de grote G.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Geweldig Trui! En wat heb je het weer mooi opgeschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Je nieuwe header is trouwens ook weer prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dit is smullen, heerlijk meegenieten.
    Fijn hé zo onverwachte eenmalige ontmoetingen, zoals de dames in Gent :)
    Hebben we dus ook gemeen, schoon liedjes die lang mogen duren, Belg zijn, zeetje, vuurwerk en onze geburen ( de Nederlanders) graag zien :))))
    Lang leve het leven!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. wel ik heb meegenoten van jouw prachtig verhaal hierboven! Tof en wel heel moedig van jou om die prangende hitte te trotseren...als dat géén medaille waard is, dan weet ik het niet! Hopelijk hangen de driekleurbloemetjes er nog, zo plezant!
    fijn dat je zo genoten hebt! Je blogbericht én de foto's stralen jouw geluksgevoel uit!!! Zalig, gewoonweg!
    Ik wens je nog heel veel van die prachtige dagen!!!!
    dikke knuffel van
    Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een leuk verhaal hier op je blog, je hebt zo te lezen een superweekend achter de rug. Eentje om niet snel te vergeten. Ik zou het niet gekund hebben tussen die massa en dan nog eens in die hitte. Chapeau!

    Grts
    Cindy

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een heerlijk verhaal! Deze 2 gebeurtenissen neemt niemand je meer af!!
    Lekker nagenieten onder je werkzaamheden....

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Oh je blog is veranderd, nieuwe "outfit" gekregen, knap werk! Dat wil ik ook al zeker een maand lang, maar het komt er maar niet van, moet er echt eens werk van maken! En je weekend, ik vroeg het me al af of je er niks over zou schrijven, maar hier dan toch een fantastisch verhaal waaruit je enthousiasme naar voor springt zoals altijd :) Je hebt duidelijk genoten, van Werchter, van koningsdag en van het vuurwerk, kortom alles kompleet.
    en je sluit af met een heel toepasselijke uitspraak, zo is het.
    Grjtes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wildhaken, diepgaande gesprekken, picknicken in de bus en waanzinnig mooie foto's!!! Ik geniet heerlijk mee, dankjewel XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  24. klinkt als een heerlijk spectaculair weekend. Je hebt zichbaar genoten, leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Leuk verslag van een leuk weekend. Ik heb de kroning een beetje kunnen volgen want was ook nog aan het werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hahaha, dit bericht kan alleen maar met een grote smile van oor tot oor gelezen worden :D Je hebt er weer zo'n heerlijk levendig en beeldend verslag van gemaakt. Ik zie helemaal voor me hoe je van alles hebt genoten terwijl ik het lees. Proficiat met jullie nieuwe koningspaar :)

    Liefs met een dikke knuf van mij,
    Rosalie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh en ik vergeet nog te zeggen dat ik je nieuwe header weer top vind ;)

      Verwijderen
  27. Prachtig verslag met foto's, leuk om te lezen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. WAt leuk Trui, om zo te kunnen mee genieten, erg mooie foto's
    groetjes joke

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je fijne reactie!
Liefs, Trui