zondag 15 september 2013

Grooooots plan

Onlangs maakte ik voor Tinneke
een paar lapjes voor haar vriendschapsdeken.
Ik gebruikte hiervoor dit patroontje.
 

En ik vond het zooooo leuk om te doen ...
dat ik besloot voor mezelf een sprei te maken
met deze African Flower Square.
Ik had de wol al een hele tijd liggen
(ahum ... 2 jaar ofzo?),
want eigenlijk ging ik een sprei 'breien' ...
maar de haaknaald ligt toch
net iets liever in mijn hand dan de breinaalden.

Toen begon het rekenwerk ...
Ik heb 5 kleuren,
de bloem bestaat uit 4 kleuren,
de omtrek doe ik steeds in grijs.
Hoeveel verschillende blokjes kan ik maken met
dezelfde kleur als hartje??
Denk denk ...
euhm ...
oké, dan maar naar zoonlief,
die doet zoiets graag.

En ja hoor,
na het gebruik van statistieken
en de leer van weet ik veel wie,
wist ik dat ik 24 verschillende bloemetjes
kan maken
met éénzelfde hartje.
Ik heb 5 kleuren
dus 5 verschillende hartjes
is ... correct ... 120 verschillende bloemetjes!
x 2
240 lapjes
en dan heb ik er genoeg voor mijn sprei ...
aan elkaar haken,
stofje erachter,
doornaaien,
boord eromheen
...
Ik weet wat doen!
(alsof ik met mijn duimen zit te draaien,
hoewel, dat doe ik soms,
letterlijk,
ik betrap mij daarop,
heb ik van mijn oma!)

Wol: Lana Grossa Merino Big, Lang Omega en Lang Merino+
Het doel is om elke dag er eentje te maken,
of me dat gaat lukken,
dat weet ik niet ...
maar of het mooi zal zijn,
dat weet ik wel ...
Check!

En waarschijnlijk heb ik tegen winter 2015 een sprei ;-)
Ik hou jullie op de hoogte!
xxx

62 opmerkingen:

  1. Erg leuk! Volgens mij wordt het een prachtige sprei.
    Fijn weekeinde!

    Liefs, Evita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die squares zijn prachtig, mooi patroon maar vooral mooi gehaakt. Het ziet er wel dure wol uit?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het valt nog mee, de wol varieert van 2,5 tot 4,95 euro per bolletje. Maar al die bolletjes bij elkaar is inderdaad al de moeite, wordt dan ook een sprei voor het leven hé :-)

      Verwijderen
  3. Leuk! Kleuren zijn mooi, bloemenpatroon is vrolijk, de wil is er
    kortom eindresultaat zal geweldig zijn.

    Succes ermee

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Owww wat leuk !! Ziet er nu al zo prachtig uit laat staan als het een sprei is ! Heel mooi patroon en die kleurtjes....mooi mooi mooi :-)
    En luxe hoor, haken met zulk prachtig garen !!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi !!!!!!
    Die squares moet ik ook eens proberen...
    Elke dag eentje, dat zou toch haalbaar moeten zijn, dat gaat je zeker lukken!
    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gaat je lukken, zeker weten! En een tip: hecht een keer per week de draadjes af, want als je dat van 240 lapjes nog moet doen is niet leuk. Ja, hier spreekt een ervaringsdeskundigen wat dat betreft ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik haak mijn draadjes er meteen mee in. Zo heb ik enkel het begin- en einddraadje om in te stoppen want jaaaa... doe ik ook echt niet graag :-)

      Verwijderen
  7. oooh, die word vast geweldig!
    En wat haak jij netjes en mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Whoop whoop die gaat grandioos worden!!!
    Suc6
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  9. oooooooooooooooooooooooh leuk !!! Ik was ook begonnen aan zoiets, maar ja.... dat ligt natuurlijk weer in een hoekje :-( Het geduld heb ik dus niet voor zo een groot project.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Natuuuuuuurlihk wordt die mooi, en gij zult er wel snel meer dan een per avond maken, als speedo-haakster !
    Krijg ik weer zin om met dat patroon er ook eentje te haken, en ik ben er nog aan vijf bezig.....l

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, 6 is toch ook een schoon getal? :-)

      Verwijderen
    2. Ik was zelfs van plan om gewoon spreitjes voor de poppen ervan te maken, en die geraken ook niet af....

      Verwijderen
  11. Dat vind ik zo een mooi patroontje he! Dat gaat vast prachtig worden.
    Op zich is 1 vierkantje per dag goed haalbaar maar uit ervaring weet ik dat het er vaak toch niet van komt. Misschien heb jij meer discipline ;-)

    Succes alvast. Gaat vast lukken,
    Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  12. O, wow, Trui, dat is nu al mooi!
    Die bolletjes alleen zijn al een genot om naar te kijken.
    Fijn dat je zoon even alles heeft uitgerekend. Kun jij je lekker op het haken storten. Veel plezier!
    En waarschijnlijk ben je veel eerder klaar dan je denkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh dat is inderdaad gaaf!
    Ik heb een aantal jaren geleden uit verveling ook zo'n groots plan opgezet maar dan met gebreide lappen van 15 x 15 (ongeveer).
    Ik had van mijn tante een prachtig boekje dat ze ooit bij Libelle of Margriet hadden met ik weet niet hoeveel verschillende breipatroontjes.
    In mijn enthousiasme heb ik dus allemaal verschillende, geen 2x dezelfde, patroontjes gebruikt in zachtblauw, ecru en zachtgrijs ( de goedkope 100 grams bollen van de zeeman).
    Maar chaoot als ik ben natuurlijk geen rekening houden met het feit dat het ene patroon nu eenmaal smaller/breder/hoger of lager uitpakt.
    Al met al toch aan elkaar gemaakt en het is dus nu een schots en scheve sprei die zo groot is dat ze waarschijnlijk 3 tweepersoonsbedden makkelijk in 1 keer overlapt ...
    Ach ja, het houd je van de straat ;-)

    Veel plezier!! Je zult zien dat je zo enthousiast bent dat ie binnen 2-3 maanden af is, dat had ik (ongetrainde breier) dus ook, ja zelfs zo'n joekel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, zou nog een mooie foto zijn voor op je blog!? Dat is ook een van de redenen waarom ik het breiplan omgezet heb naar haakplan. Ik had ook al verschillende breitechnieken klaar liggen, maar het is dan zo moeilijk om exact even grote vierkanten uit te komen. En haakwerk is ook nog wat steviger... en voor zo'n groot project nog net iets leuker :-)

      Verwijderen
  14. Nu al heerlijk om naar de lapjes en vrolijke kleurtjes te kijken, heel benieuwd naar het eindresultaat .....tja geduld is een schone zaak!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Kei schoon, maar kei veel om te maken. Ik hoop dat het je lukt, want het resultaat gaat prachtig zijn...
    Grtjs
    Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat belooft een wel heel mooi sprei te worden! Heerlijke kleurtjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zulke mooie kleurtjes. Dat wordt een prachtige sprei. En wedden dat ze vroeger af geraakt...

    Groetjes,
    Jeaninr

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een mooie kleuren heb je bij elkaar gezocht! Ik ben heel erg benieuwd naar de sprei, maar hij kan niet anders dan mooi worden. Ik wens je heel veel haakplezier, maar met zo'n vrolijke kleurtjes en leuk patroontje komt dat denk ik wel goed :)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dat gaat heel mooi worden. Je hebt mooie kleuren gekozen. En het patroontje is ook al zo mooi. Is dat moeilijk haken? Ik ben nog maar een beginner en haak nu alleen nog maar een granny stripes. Een megaklus, maar als die af is wil ik wel een nieuwe uitdaging.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is echt niet moeilijk hoor. Je hebt enkel vasten en stokjes nodig (en een paar keer driedubbelstokje, maar dat zijn een paar lusjes meer op je haaknaald). Het is een hele duidelijke fototutorial, in het derde zinnetje staat de link. Het is echt heel leuk. En anders wil ik je wel verder helpen, moest het niet lukken.

      Verwijderen
  20. ze zijn heel mooi! wel een gigantisch werk maar ja, je houdt wel van een uitdaging he.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik vind dat z'n mooie granny,,, wat een werk een heel sprei maar MOOIIIIIIII.

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wauw leuk! Ja wat een poject he, ik ben ook bezig met een sprei, inderdaad meer jaren project. Maar je hebt een heel leuk patroon uitgekozen, wordt super! Gr, Jantine

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Dat wordt een succes. Het begin ziet er al zóóóó mooi uit!

    Liefs,
    Rosalie

    BeantwoordenVerwijderen
  24. oh zo mooi! DIT wil ik nu al zolang zelf ook eens beginnen...een deken haken...enfin, het beginnen is geen probleem, maar ik hou het nooit vol en eindig dan al bij een paar lapjes....én dan zie ik weer iets anders leuks en stap ik over op plan 2,...en zo gaat dat maar door....Herkenbaar?
    OOIT GAAT HET EEN KEERTJE LUKKEN!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Mooi wol, mooie kleuren, mooi patroon.....kan niet missen!
    Dat grijs als basis kleur is ook super! Wat een heerlijk project om mee bezig te zijn....
    Liefs van Mirjam.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Dat wordt zeker mooi. Grappig, ik probeer ook altijd allemaal verschillende vierkantjes te maken. Leuk rekensommetje ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat dapper om daar aan te beginnen! Mooi wordt het zeker. Handig, zo'n rekenkundige zoon. Doe wel rustig aan, anders heb je straks een granny arm.
    Fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Oh wauwww super, dat gaat een héél mooie sprei worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat wordt een supermooie, mooie kleuren bij elkaar, alvast heel veel succes ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  30. GrOOOOOOOTs plan indeed!
    Het kan niet anders dan geweldig mooi worden.

    Ik heb ook al heel lang zin om aan een bloemendeken te beginnen
    Deze post inspireert mij.

    Wat als ik nu ook vanaf vandaag één lapke per dag haak? En wij dan samen aan het einde komen? Dat zou alvast erg motiveren?

    Waar heb jij het patroon van deze African flower gehaald? Ik zie het heel erg graag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik een heel goed idee!! Kunnen we elkaar aansporen als we eens geen goesting hebben om verder te doen :-). Je kan het linkje hierboven in de derde zin vinden naar de African flower. Het is echt een supertof patroontje om te doen!

      Verwijderen
  31. Wat een prachtige kleurtjes Trui en let op dit gaat verslavend werken voor je het weet heb jij hem af en dan is het een plaatje!!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ohhhh Trui...je grooots plan wordt mega mooi en goed werk heeft zijn tijd nodig moet je maar denken,maar wat zal je ongelooflijk trots zijn als die ooit eens af zal zijn!!!(en vele toch ook stiekem een beetje 'jaloers',ha,ha)Nou bijna klaar voor jullie trip tomorrow...enjoy!Xx

    grtzz
    Angeline

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Ik ben zo jaloers op mensen die zo prachtig kunnen haken! Ik probeer wel, maar mis het geduld voor grote projecten. Deze zijn fantastisch mmoi!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Herkenbaar! Ben ook al bijna een jaar bezig!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Dank jullie wel! Alleen al door jullie reacties ben ik vastbesloten om hem helemaal af te maken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Fijn dat het weer rustiger is geworden en datje weer tijd hebt om te haken.
    Ik ben heel benieuwd hoe de sprei gaat worden, zo te zie wordt hij erg mooi!
    Ik wil er ook graag eentje maken maar zie er tegenop om te beginnen, nog even moed verzamelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Dat gaat prachtig worden! Gewoon stug doorhaken, dan kom je er vanzelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Prachtig meis ... een klus maar zeer zeker de moeite waard!!!
    Succes en volhouden hoor (zegt iemand die heel veel onafgemaakte projecten heeft liggen hihihi)

    BeantwoordenVerwijderen
  39. prachtige kleuren, geniet van je mooie project!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Ik zal je even toe wel even vragen hoever je bent ;) Haha! Zo een sprei van vierkantjes zou niks voor mij zijn, dat komt volgens mij nooit af. Ik vind het wel super leuk dat je erachter bent hoeveel combinaties je kunt maken!!!

    Succes Trui! Je kan het!!!

    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Heel mooi in die kleuren! Succes met je nieuwe project.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Wat komen de felle kleuren prachtig uit met de grijze kleur.Heerlijk om ieder dag mee bezig te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Gaat heel mooi worden! Hopelijk geraak je aan één per dag! Liefs, Me

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Jij bent toch echt niet in te tomen hé!!!!! Laat je pols nu toch wat rusten of je zit binnen de kortste keren echt in de problemen!!
    En dat van elke dag 1, daar geloof ik niks van! Zo goed kan jij je niet intomen denk ik :)
    Verder zal het een pracht van een deken worden met die toffe kleurtjes!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Prachtig! Ik kan al niet wachten tot winter 2015 om het resultaat te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Ooh ben reuze benieuwd, ziet er mooi uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Die sprei gaat super worden, leuk patroon en geweldige kleuren, en dagelijks eentje gaat je vast lukken!
    Verder nog een hele dikke dikke merci voor jouw geweldige post met onze trouw (shame on me dat ik je nu pas bedank). Ik ben er superblij mee en oh zo trots om een echte "Miss Creatuurtje" in huis te hebben ;-)

    heel veel liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat fijn van je te horen!! Ene... graag gedaan hoor! :-)

      Verwijderen
  48. ik heb er eens eentje gemaakt een tijd gelee en ook ik zou ooiy wel een eens sprei ervan willen maken, you go girl ♥

    liefs jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Een kussenhoes is ook leuk toch ? :-)
    super leuk patroontje!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je fijne reactie!
Liefs, Trui