donderdag 2 januari 2014

Hope and expectations

Een nieuw jaar
begint over het algemeen met goede voornemens.
Ik doe daar nooit aan mee.
Als ik een voornemen heb,
dan is dat over het algemeen niet op 1 januari.
Maar op 23 oktober, of 7 augustus of ...
zoals het voornemen om geen lightproducten meer te drinken
maar water uit de kraan of een zelfgeperst fruitsapje (gelukt!!!)
of weer wat meer op mijn lijn te letten ...
hmm... een voornemen dat ik al ontelbare keren heb genomen,
dus dat is afgeschaft.

En toch, en toch heb ik nu een voornemen ...
het voornemen om geen verwachtingen te hebben.
Niets te verwachten van mensen om me heen,
van situaties, van gebeurtenissen.

Want als ik er goed over nadenk,
word ik telkens teleurgesteld,
omdat ik verwachtingen koester,
die dan niet uitkomen.
Ligt dat dan aan die mensen?
Of die situaties? Of die gebeurtenissen?

Ik moet leren niets meer te verwachten ...
want ik en mijn enthousiasme en vertrouwen
en denken dat mensen hetzelfde denken
of doen zoals ik zou doen ...
loop dan vaak met mijn kop tegen de muur
omdat er niet gebeurt wat ik had verwacht.
En dan is daar die teleurstelling
en daardoor opmerkingen die iedereen pijn doen,
om die teleurstelling proberen te verwoorden, of uit te praten ...
gebeurtenissen waar je naar uit keek en die dan tegenvallen
omdat het niet loopt zoals ik dacht dat het zou zijn.

Niets meer verwachten,
maar wel hoop koesteren ...
nemen zoals het komt,
met open mind en open hart ...
hopen dat het allemaal goed loopt,
maar het niet meer verwachten.
Ik weet niet of ik het kan,
want ik ben nu eenmaal iemand met hoge verwachtingen,
met een 'op voorhand' enthousiasme en plannen maken over alles om me heen
en ik wil dat enthousiasme niet verliezen,
maar ik wil ook minder met mijn kop tegen de muur lopen ...

Ik hoop dat ik de Gulden Middenweg zal vinden,
de Gulden Middenweg tussen enthousiasme,
geen verwachtingen,
maar wel hoop
ik wil heel graag die Gulden Middenweg vinden,
en DAT is mijn voornemen voor 2014 ...


33 opmerkingen:

  1. Zo herkenbaar...alsof het over mezelf gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel herkenbaar! Ik verwacht ook altijd teveel, goed voornemen dus! Ik doe daar verder ook niet aan hoor, maar dit vind ik wel een goede.

    Ik wens je een mooi jaar! Liefs, Vera

    BeantwoordenVerwijderen
  3. idd heel herkenbaar, in mijn persoonlijke muur zit al een ferme barst van er steeds tegen te lopen :)
    misschien moet ik je goeie voornemen zelf maar eens uitproberen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooi en herkenbaar blogje Trui! Ik heb ooit ergens de term "de kunst van het leven is het bijstellen van verwachtingen" in mijn koppie opgeslagen. Want zo is het helemaal hè mop! En daardoor worden we best vaak teleurgesteld (helaas).

    Is jammer dat we die verwachtingen bij moeten stellen maar wel heel noodzakelijk wil je niet steeds keer op keer gekwetst worden. En dus doe ik met je mee meis. We gaan op zoek naar die gulden middenweg x x x x x x x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik wil me eigenlijk eens aan de andere kant van de lijn opstellen en nadenken over hoe ik net andere mensen blij kan maken op een moment dat ze het niet verwachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Volgens mij hebben we daar allemaal een beetje last van. Verwachtingen had ik vorig jaar vooral maar iedere keer werd ik weer teleurgesteld. Door alles wat er in mijn leven is gebeurd, leer ik beetje bij beetje het leven te nemen zoals dat komt. Het is niet altijd gemakkelijk maar het doet toch minder pijn. Goede voornemens heb ik niet trouwens, we gaan het wel zien hè wat er op ons pad komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit vind ik een mooi nieuwjaarsbericht tussen alle oppervlakkige nieuwjaarswensen door! Het is misschien niet zo'n vrolijk bericht, maar wel realistisch. En dat geniet mijn voorkeur! Ook heel herkenbaar. Ik denk dat het wel zal lukken als je jezelf vaak genoeg herinnert aan dit voornemen. Mij lukt dat toch. Een kleine teleurstelling blijft, maar die ben je snel te boven.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi voornemen en niet de meest makkelijke....Suc6
    XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het is of ik mijn eigen stukkie lees, wat herkenbaar!!!
    Je afbeelding "Always hope but never expect" hangt al op m'n magneetbord, ik doe mee!!
    Groetjes Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi en wijs!
    Veel succes enne, ik probeer een voorbeeld aan jou te nemen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lieve Trui, na echt weken geen blog te hebben gelezen...en met jouw FB opmerking daarover in het achterhoofd was ik van plan het dit jaar anders te doen...Dit bericht is één van de eerste die ik lees...en ja je hebt helemaal gelijk. We verwachten dat andere mensen net zo denken als wijzelf, en ook net zo zullen handelen...maar dat is niet het geval. Het is een cliché maar : Verwacht niet teveel, vaak valt het dan nog mee ook!
    Ik wens jullie een fijn, gezond & creatief 2014!
    Lieve groet, Letty/Elle-Bee

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig! Lieve groetjes en knuffels Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik denk dat je al heel veel gewonnen hebt door te bedenken dat je vaak te hoge verwachtingen hebt. Die verwachtingen zijn niet zomaar opzij te zetten, denk ik. Maar je kunt je wel steeds realiseren dat jij andere verwachtingen zou kunnen hebben dan een ander en dat maakt op voorhand elke situatie al minder gespannen. Ik zou het heel knap vinden als je je verwachtingen kunt uitzetten. Ik meen me te herinneren ooit eens bij je gelezen te hebben dat je graag alles onder controle hebt en een gevolg daarvan is dat je een scenario van begin tot eind uitdenkt, waarbij je dus al je verwachtingen in je hoofd hebt zitten nog voor je het bewust bent. Hebben niet (bijna) alle mensen dat? En ik denk dat dat maar goed is ook, want anders kun je ook nooit de gevolgen van je daden overzien, positief én negatief. Bij de meeste van die daden heb je rekening te houden met je medemens en daarbij moet je dus een inschatting van hun reactie maken. Na die inschatting heb je een verwachting die kan uitkomen, kan tegenvallen of kan meevallen. Als je geen verwachtingen zou hebben, zou je die inschatting niet gemaakt hebben en denk ik dat er pas echt alom gekwetst wordt. Ik denk dat het wel haalbaar is om je verwachtingen na inschatting en beoordeling bij te stellen naar een minder hoog niveau, als bescherming van jezelf en anderen, dan kan het haast alleen maar meevallen ;-) Heel veel succes en hopelijk til je hier niet te zwaar aan, waardoor het pas echt een last op je schouders gaat worden.
    Ik wens ook jou en je gezin een fantastisch jaar toe, met heel veel zonnestralen die jouw mooie hart verwarmen en veel mooie momenten die zich nestelen in jouw gedachten. Dikke knuffel om je op te vrolijken! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja, wel hoop blijven houden.
    Je stukje is heel herkenbaar. Misschien kunnen we wel verwachtingen houden, maar dan niet meer met je kop tegen de muur stoten. Want je moet zelf wel creatief en open en positief blijven, en helaas gaat dat met verwachtingen gepaard. Blijf zoals je bent, dan wordt de wereld vast een stukje beter :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat mooi omschreven! Ik leer mijn dochter altijd om geen verwachtingen te hebben, dan kan iets ook niet tegenvallen. Maar zelf schep ik ook altijd bepaalde verwachtingen hoor, toch moeilijk om die los te laten, maar het is een mooi streven!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb ook geen voornemens voor 2014 gemaakt. Ik breng er toch niets van terecht. Maar ja verwachtingen...heeft een mens dat toch niet altijd een beetje. Voor 2014 wens ik jou mooie en evenwichtige verwachtingen.
    Grtjs
    Daniêlle

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Lijkt wel of je gedachten kunt lezen!
    Ik heb het niet als voornemen voor het nieuwe jaar, maar ben er eigenlijk al wat eerder mee begonnen.
    Het voelde een beetje asociaal, maar ik weet ook uit ervaring dat hoe goed en lief en behulpzaam je ook bent, je vaak op een heel onverwacht moment zomaar de deksel op je neus kunt krijgen, mensen je vaak "for granted" nemen als je maar met hun bezig bent.
    Ik denk dat dat met opvoeding en hart te maken heeft, je verwacht eigenlijk dat ieder mens wel een hart heeft, maar soms valt dat dus tegen.
    Misschien is jouw hart wel een maatje groter dan het gemiddelde ;-)
    Ik heb voor mezelf besloten dat ik mijn gezin en familie de hoogste prioriteit geef en alles wat daarna komt laat ik op me af komen, en als het me dan te gek wordt ga ik tegensputteren en neem afstand, klaar met negativiteit ten koste van mezelf, waar anderen soms van profiteren.
    Hoop dat het een beetje overkomt wat ik bedoel, maar ik snap je dus volledig en geef je groot gelijk ;-)
    Ennuuuuhhh, cola-light pakt niemand me af. En dat gewicht is altijd een probleem hiero ;-)

    Je bent een lief mens .... let your love be your guiding light!!
    Be yourself van Audioslave ff luisteren ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oef..... Die is niet mis! En ja, ook herkenbaar. Bij mij is het dan wel zo, dat als ik zelf minder verwacht, ik zelf ook geneigd ben om achterover te leunen. En dat wil ik dan weer niet, want ik wil me niet tot andermans niveau verlagen. En dan zet ik toch weer een stapje harder. Ik ben wel selectiever geworden, ik denk (!) dat ik wel weet wie in mijn omgeving dat stapje extra verdient. Denk ik, he? Ik ga niet meer aan een dood paard trekken. Maar ja, voordat je zeker bent dat het paard echt dood is.. Het blijft toch werk in uitvoering, denk ik..... xx toitoi!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heel verstandig Trui. Dan kan het alleen maar meevallen.
    Een goed 2014 voor jou en je gezin.

    Groetjes, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Het leven nemen zoals het komt, Trui...maar plezier en geluk kan je wel zelf een beetje afdwingen.
    Er is ook niks mis om eens een dagje verdietig te zijn, leven is nooit alleen maar gelukkig zijn...het is het hele pakketje !

    Happy 2014 met veel ♥ en brave kinders ;-)

    Katrien x

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Uit de reacties hierboven, gaan we allemaal wel eens op onze neus, oef.
    Het is vaak zo dat je voor jezelf moet leren waar je energie naartoe gaat en of het dat waard is. Positieve energie geeft positieve energie. Al geef ik toe dat het met vallen en opstaan is en dat fouten maken er nu eenmaal bij hoort. 2014 heeft vast veel moois in petto, volgende keer gaan we op stap met een roze bril :)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Oeps Trui, ik vind het een beetje een somber bericht maar eentje dat hoopvol eindigt. Mijn slagzin is al een tijd : " Ik zie wel, hoe het loopt" en dat helpt. Daarmee verlies je het enthousiasme niet maar sluit toch teleurstellingen uit. Het helpt mij ook om dingen niet uit de weg te gaan want als je geen of weinig hoge verwachtingen hebt moet je ook niet bang zijn voor de mogelijke teleurstelling. Loopt het zoals ik gehoopt had : heel goed en als dat niet zo is dan is het maar zo, ik laat mij er niet door onderuit gaan. En wie mij niet kan hebben op die manier die heeft pech maar ik voel er mij beter door en sta positiever in het leven. Keep it up, Trui !

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik probeer het ook, maar ook om het op een positieve manier te zien, geen verwachtingen inderdaad (is me deze feestdagen al heel erg goed bevallen) en meer objectief proberen te zijn, leven in het moment en oordelen op het moment. Valt niet mee he...Te leven is een gunst, te weten hoe een kunst...

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ach, lees ik je verhaal en denk daar eens heel zinvol, uit het hart op te reageren en dan zie ik dat al 22 mensen dat gedaan hebben :-)))).
    Toch nog een nr. 23 dan; ja....zelfs als kind al vielen feestdagen en kado's vaak tegen doordat mijn verwachtingen te hoog gespannen waren.
    Het maakt je kwetsbaar en onnodig verdrietig. Er kwam een tijd dat ik dat niet meer wilde. Zoveel macht geven aan anderen over hoe je je voelt. Dus, net als jij, probeer ik niet te veel te verwachten van anderen en het werkt in grote lijnen. Als je niets verwacht valt het vaak mee wat je krijgt :-).
    Het gaat je lukken ........ loslaten!!!!
    Lieve groet, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Blijf vooral fijn jezelf Trui....
    Maar het klinkt verdacht herkenbaar ook ;-), zal wel een soort van menselijk zijn hè? Aan de andere kant zijn daar de bijzondere dingen die je níet verwacht had, die maken ook weer veel goed!
    Liefs van Mirjam.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Lieve mooie Trui, je berichtje roert me. Ik mail je later nog even.

    Liefs,
    Rosalie

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik denk zo wel even het mooiste voornemen voor 2014! En het moeilijkste ;)
    Ga aankomend jaar dus weer met veel plezier met je meelezen, zo'n middenweg zou ik met liefde willen vinden :D

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik wens je een prachtig mooi nieuw jaar toe met of zonder voornemens :)!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ohhh hoe herkenbaar Trui!En gelijk dat je hebt!Ook een soort van voornemen wat ik heb voor dit jaar...in dezelfde zin een beetje..dat afvallen heb ik ook,maar ga niet op de weegschaal meer staan en zeg het(op hier na)verder tegen niemand direct om me heen...voor als de verwachtingen uit mochten blijven dus.Ja en meer aan mezelf te denken is ook een voornemen,kan moeilijk 'nee'zeggen en wil altijd maar andere mensen zoveel mogelijk 'pleasen' met van alles en nog wat waardoor ik voor me zelf de lat altijd net te hoog leg,want ja bang om ze teleur te stellen of dat ze me 'niet aardig'vinden...ook dat ga ik proberen los te laten,je kan nu eenmaal niet iedereen 'pleasen' zonder dat het ten koste van jezelf gaat,ik ga eens wat meer proberen te kijken van wat er 'terug komt',ha,ha...maar ja zowel jou als mij voornemens zullen niet makkelijk zijn,de aard van het beestje zeggen ze dan he....en helaas zullen we nog vaak ons snuitje stoten ben ik bang!Maar toch heeeel veel succes en voor jou en je pracht familie een gezond,liefdevol en mooi 2014!xx

    grtzzz
    Angeline

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Lieve Trui, een mooie quote om mee te nemen in dit nieuwe jaar! Ik doe er ook al een tijdje aan, ik probeer mijn tijd en energie zoveel mogelijk te stoppen in mensen die dat ook echt waarderen. En verder stel ik me zo flexibel mogelijk op, ik verwacht niet teveel van anderen... Dan is alles wat je positief verrast ook echt een feestje. En dingen die me tegenvallen, probeer ik zo snel mogelijk los te laten, al is dat soms toch heel moeilijk. Van nature ben ik iemand die het anderen graag naar de zin maakt ;-) Maar ach, ieder heeft zijn zwakke punten, als je ze van jezelf kent, kun je veel vervelende situaties voorkomen. Hoe dan ook, ik wens jou en je dierbaren een heel fijn en evenwichtig 2014!
    Liefs, Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Heel herkenbaar. Zou een tekst van mezelf kunnen zijn en ik ben blijkbaar de enige niet. Misschien kan dat ook een troost zijn. Voor mij is het dat in elk geval. Liefs x

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je fijne reactie!
Liefs, Trui