maandag 24 februari 2014

Avondje Tricot

Hoog tijd voor mijn pyama-huisbroek.
In Parijs kocht ik een heel schoon,
streelzacht groen nopjesstofje voor dit doel.
Maar toch wel spannend,
zo zonder patroon.

Voor zekerheid verknipte ik niet
direct mijn nieuw stofke,
ik heb al teveel in de vuilbak
moeten kegelen,
dat zou niet gebeuren met mijn
groen stofke!
Ik ging dus voor een prototype
en zocht bijeen wat ik nog had ...
beetje rood, beetje blauw.
Mijn oude joggingbroek werd op tafel gelegd,
ik tekende ze af en rekende naad erbij.
Knipperdeknip ... en broekske maken.
 
De broek zette ik in elkaar met mijn overlock
de rest was werk voor mijn naaimachientje.
En wat leerde ik allemaal bij?
- voor de eerste keer appliceren met de naaimachine (zie hartje)
- voor de eerste keer de tweelingnaald gebruiken.

Mijn vrolijke huisbroek is een feit ...

Extra zacht fluwelen stofje (wat is eigenlijk de officiële naam?)
bovenaan afgewerkt met brede elastiek tussen boordstof
 Prototype zit als gegoten
tijd voor het groene nopjesstofke ...
nu eerst nog moed verzamelen om daar in te knippen :-)

Ik had die avond de smaak te pakken,
dus ik maakte ook nog een cirkelsjaal,
zoals je er al velen hebt zien passeren in blogland 
... en lag véél te laat in mijn bed :-).
Ik ging voor een speels stofje
vanuit mijn zus haar nieuwe winkel:

Tricot en fluwelen stofjes van bij mijn zus
De banaan op de achtergrond werd door Mona gekleurd,
geverfd, geknipt, gevuld en in elkaar gestoken in de kleuterklas ;-)

‘Enthousiasme is belangrijker dan welke professionele vaardigheid ook.’
Edward Appleton, Engels wetenschapper
xx

41 opmerkingen:

  1. Wat een mooie quote, maar het ziet er toch heel profi uit hoor!

    Is het stofje nicky velours? Stretch, beetje kunststofferig?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaaa, nicky velours, dat is het! Bij het knippen ligt heel je huis vol met statische pluisjes :-)

      Verwijderen
  2. Ideale methode: iets wat goed past als maat gebruiken!! Met een heel leuk resultaat!
    En lekker snel met de naai- en lockmachine :-)).
    groetjes, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om nieuwe dingen uit te proberen met je machine, zeker als deze goed lukken!!
    Leuke stof voor een cirkelsjaal, staat je goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. schoon zeg ! Ziet er zalige stof uit voor zo'n broek ook !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk zo'n zachte huis/slaap broek!Hij staat je goed en is prima gelukt dus op naar de groene! ;-)


    liefs
    Angeline

    en ehhh gefeliciteerd met je prijs bij Brigitte!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. oh die ziet er wel heerlijk comfy uit ja :) ik ben benieuwd naar het leuke stofje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super wat een heerlijk huisbroek heb je gemaakt, Nu op naar de groene (het gaat je vast prima lukken)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. toffe broek en toffe sjaal...
    Ik val voor bora stofjes...dus goede keuze voor de sjaal!!! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. de broek ziet er gezellig uit en gelukt ook. En het stofje van de sjaal vind ik erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. die broek ziet er echt zalig uit! :)
    heel vrolijk

    BeantwoordenVerwijderen
  11. O ja...pluizen, pluizen overal na zo'n projectje!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. oooooow wat een lekkere broek, lekker relaxen! Laura vraagt steeds of ik voor haar een pyama kan maken van velours (ze heeft er een die eigenlijk nét te klein is). Je sjaaltje is ook leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Knap hoor zonder patroon, daar ga je veel plezier van hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi gemaakt! En die eerste keer appliceren is zo te zien heel goed gegaan! Het hartje ziet er heel leuk en super netjes uit!
    Veel plezier vsn je heerlijke broek en shawl!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lijkt mij een heerlijke broek! Mooi gedaan en ook de sjaal is lekker vrolijk. Wat fijn toch als je dat allemaal zélf kunt maken.... :-)
    Liefs Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel slim van je om een prototype te maken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. De broek is je goed gelukt! De sjaal is ook leuk geworden. Zelfs op een heel laat uur straal je zo te zien nog (of is de foto 's ochtends gemaakt toen je weer fris en fruitig was?) :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, ik ga morgenvroeg eens in de spiegel kijken of ik er wel fris en fruitig uitzie :-)

      Verwijderen
  18. Je ziet meteen dat die broek je als gegoten zit! Zoiets wil ik ook nog fabriceren binnenkort. En je sjaal is een heel leuk stofje, je zus heeft goede smaak precies :-) Nu je nopjesbroek nog maken!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een verwennerij; een zalige broek, kiezen bij je zus uit prachtige stofjes en crea werkjes van creatieve kindjes :-)
    Grtjs
    Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Zalig he tricot en overlock, ik heb ook de smaak te pakken maar moet wachten tot zondag eer ik er weer tijd voor kan vrijmaken. Ben benieuwd naar uw nopjesbroek

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Knap gedaan, zo'n broek in elkaar zetten zonder patroon. Ik doe het je niet na. Lieve groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat maak je toch prachtige creaties ...ik heb een naaimachine... maar vraag me niet wat er uit komt ...rijp voor de vuilbak meestal ...nee dan liever haken voor mij...maar de sjaal is ook prachtig ...ik ga binnenkort toch eens een bezoekje brengen aan de winkel van jouw zus ....

    Liefs
    Marjo

    BeantwoordenVerwijderen
  23. geweldige broek (dat hart!), geweldige sjaal (die stof!) en geweldige banaan!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Oh heerlijk zo'n huisbroek van zacht stof, daar kan ik er ook niet genoeg van hebben :)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. wat een gezellige broek! en mooie tattoo op je voet...was lang een droom van mij (een hagedisje, heel origineel hihi of een keltisch teken) maar ze vertelden mij dat het een vrij pijnlijke plek was voor een tattoo en ook moeilijk om daar te laten genezen (omdat je een tijd niet mag bedekken) dus heb ik maar voor heel braaf op mijn schouder gekozen, en kan ik ze zelf niet eens zien begot

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was inderdaad een heel pijnlijke plek, maar ik wilde er maar eentje. Ik heb hem laten zetten tijdens de zomermaanden dus zo kon het mooi genezen. En ben er nog altijd héél blij mee :-)

      Verwijderen
  26. ik lig kwijlend voor het scherm.....
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ah, helemaal super die huis-pyama-broek (is ook mijn favoriete kledingstuk)! En heerlijk, zo'n sjaal (cirkel-sjaal? ik heb er nog niet eerder van gehoord).
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Goh, jij kunt volgens mij echt alles ongeveer! ZIet er heel cosy uit!
    En naast je tattoo die ik helemaal gaaf vind, vind ik je haar ook altijd superstoer als ik dat ook maar even mag zeggen ;-)
    Stralende foto's weer, dat maakt jouw blog nou zo gezellie!! :-)

    Succes met je groene stofje!! Maar dat lijkt me een kleine moeite voor jou ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Een perfect prototype broek lijkt mij, lekker vrolijk en zal heerlijk zitten! Heb je inmiddels al genoeg moed bij elkaar geraapt om in het mooie groene Parijse stofje te knippen (ik herken het knipangst gevoel ;). En de sjaal vind ik prachtig, leuke stofjes! En ook lekker zacht, net als de broek. Ook heerlijk om te dragen.
    Mooie foto's van je Trui, leuk!
    xx Janina

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Dat ziet er een heel makkelijke broek uit. Cirkelsjaal is mooi speels. De broek in jouw ultieme stofje dat gaat lukken joh !

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wat een geweldige broek! Ziet er idd heel comfy uit. Stofje van je cirkelsjaal is de max :D!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Oh, echt een prototype?? Ik vind hem geweldig! Je sjaaltje ook, is daar ergens een patroontje van of doe je dat ook zo uit je hoofd!? Als er een patroontje van is, houd ik me aanbevolen. Lijkt me een heel mooi projectie voor mij, als beginneling.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kan bij @Yane een duidelijke tutorial vinden, het is inderdaad een leuk projectje om mee te beginnen, alvast succes! (http://yanem.blogspot.be/2014/01/colsjaal-de-handleiding.html)

      Verwijderen

Dank je wel voor je fijne reactie!
Liefs, Trui