donderdag 6 maart 2014

Mijn zus en ik ...

Mijn zus Liesbet heeft al op zeer jonge leeftijd
(ja Lies, 44 jaar is nog héél jong ;-))
een ernstige vorm van Osteoporose.
Hierdoor kan ze geen afstanden meer afleggen
zonder gebruik van een rolstoel.
Ze moet voorzichtig zijn in haar bewegingen,
heeft vaak veel pijn
en moet het vooral heel kalm aandoen.

Gelukkig is ook zij een creatieve duizendpoot,
lukken haken en breien nog héél goed,
werkt ze als vrijwilligster in
Luysterbos te Geel,
waar ze de senioren
hele fijne creatieve namiddagen bezorgt.

Geel versus West-Vlaanderen.
Wij wonen ongeveer 150 km uit elkaar
dus niet zo evident om geregeld bij elkaar op bezoek te gaan.
We hielden al een paar keer zussendag kort rond haar deur,
maar deze keer gingen we voor meer.

Dankzij de dienst voor reizigers met beperkte mobiliteit
en aangename begeleiding van het treinpersoneel,
kwam ze vorige week met rolstoel en al
met de trein naar West-Vlaanderen.
Dit was de eerste keer en was een succes!
Dank u wel NMBS!

Onze zussendaagjes konden beginnen.

We gingen ...

... wandelen in Groenhove-bos

50 tinten groen ...


... samen met Fé naar de paardjes kijken



... naar de hobbybeurs in Kortrijk

Op de beurs volgden we een workshopje
'geweven onderzetter in satijnkoord' bij Tezaiku met heel leuk resultaat.
Ik kon me geweldig bedwingen en kocht enkel één bolletje kousenwol
(en zag al weer een leuke knuffel voor mij),
2 lapjes geverfde vilt en een geweldig tof boek Country Cottage Quilting.
Wel jammer dat vele mensen die een persoon in een rolstoel zien,
ook meteen denken dat ze met een minder begaafde persoon te maken hebben.
Lies werd vaak zeer simpel benaderd,
maar we hebben er lekker veel plezier om gehad en mooi gezwegen ;-)
 en genoten vooral van elkaars gezelschap.

Op zondag kwamen haar grote kids
haar weer ophalen met de auto.
En na een gezellige neven- en nichtenvereniging :-)
brachten ze haar weer veilig thuis.

Zus, ik heb geweldig genoten,
kom maar gauw weer terug
want het was superleuk!
xxx

Gisteren was een droom,
vandaag een plan,
morgen een realiteit
- BZN -

36 opmerkingen:

  1. Geweldig fijn! Ziet er allemaal super mooi en gezellig uit!
    Tel maar al af naar de volgende keer, liefs Els

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kijk dat noem ik nog eens quality-time om zo gave, leuke dingen samen te doen!
    En wat een stralende koppies, de ondeugd straalt uit jullie ogen zouden we hier zeggen ;-)
    Mensen zijn lomp, never judge a book by it's cover zeg ik dan maar altijd.

    Fijn dat jullie zo genoten hebben, en ik moest wel ff grinniken dat je je zo hebt weten te bedwingen op de beurs, heeeel knap van jou!! :-P

    Fijne dag en oh ja, mijn exemplaar van Verdwenen van Lisa Gardner kan ik morgen ophalen bij de bieb! YAYYY, feest ;-) x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ow wat heerlijk, zo een fijne zussen-dag! En wat top dat zus gewoon met de trein naar je toe kon om leuke (héél leuke) dingen te doen. Wacht een prachtige natuurfoto's, je hebt er ook voor zusje :-)
    En maar 1 (!!!) bolletje wol gekocht, wauwie !!! Knap !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. aahhh wat een gezelligheid ,super leuk dat je zo samen met je zus leuke dingen doet,dat doet mijn zus niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat fijn zo'n zussendag! Jullie lijken helemaal niet op elkaar, haha! En wat een mooie bosfoto's! Kan me voorstellen dat jullie enorm hebben genoten zo samen. Koesteren! x

    BeantwoordenVerwijderen
  6. 44 is zonder enige discussie nog zéér jong :-)
    50 tinten groen hahaha das een goei
    En wat hebben jullie veel gedaan tijdens die daagjes, het plezier straalt er van af. Houden zo!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat heerlijk als je met je zus dezelfde hobby hebt en zo samen dingen kunt doen! Familietijd is altijd fijn en relaxed maar zo wordt het wel extra goed! Uit elk woord en beeld wat je plaatst komt dat naar voren. Mooi!
    Groetjes, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat zalig om met je zus nog eens bij te babbelen en er op uit te gaan. Weer mooie foto's en een mooie blog :-)
    Grtjs
    Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik kom terug! Want het was lang geleden dat ik zoooooooo genoten heb. Dank je kleine zus voor alles. Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh, wat hebben jullie een gezellige tijd samen gehad en wat heb je weer een prachtige foto's gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. geweldig dat jullie dat hebben gedaan. De beurs leek mij ook wel leuk. en ik heb te doen met je zus. al zo erg afzien op zo'n jonge leeftijd. :-( sterkte hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk trui een creative dag en niets aan trekken van mensen die er niets van snappen zegt meer over hun ,het zei zo ,liefs marloeskreatief ,jjullie hebben in iedergeval genoten

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geweldige uitstapjes hebben jullie gemaakt, toffe dagen gehad en van elkaar genoten, meer moet dat niet zijn! Gelukkig kan je zus nog lekker creatief zijn en daar ook nog andere mensen van laten meegenieten. Op de beurs hadden jullie leute, dat zie je zo en je hebt fijne aankoopjes gedaan!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een heerlijke foto's wat super dat dit mogelijk kon zijn! En ja mensen in een rolstoel ik kan er een boek over schrijven...Dwz over hoe ze bejegend worden, absurd!!!
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ohhh wat fijn Trui dat je zo'n leuke dag met je zus hebt gehad ...enne Geel zo dicht bij mij, dus als jij nog eens richting Geel komt, altijd welkom hier ....prachtige fotoos !!!!

    enne Trui, ik heb je leeslijst overgenomen ....en Luc heeft ze net op mijn e-reader gezet ...kort Metten is uit, net als de Dinsdagvrouwen en sinds maandag ook Spaar het meisje van Lisa Gardner ....1 voor 1 prachtige boeken ....

    Liefs
    Marjo

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ohhh wat heerlijk en dat straalt ook van jullie beiden gezichten af!Tja en over dat benaderen van mensen in een rolstoel zal ik maar zwijgen....dan denk ik altijd je hebt mensen,potloden en stompjes...diegene die iemand zo benaderen alsof ze dan ook minder begaafd zijn die vallen in die laatste categorie ;-)

    lieve groetjes en geniet nog lekker na zou ik zeggen!
    Angeline

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heel fijn dat jullie zo een leuke en creatieve tijd samen hadden.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Fijn hoor quality time doorbrengen met je zus. Jammer van de afstand maar des te meer is het genieten wanneer jullie samen zijn,

    Groetjes, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Geweldig, echt genieten dus met je zus! Ik heb dat vaker gehoord over hoe mensen in een rolstoel benaderd of zelfs over het hoofd gezien worden (de begeleider wordt aangesproken). Misschien is het onwennigheid. Hier in het dorp is een verzorgingstehuis, dus mensen in rolstoel zie je veel. Ik kan mij er niks bij voorstellen dat je ze niet normaal zou benaderen (zelfs al hebben ze een lager niveau...).
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Fijn je zo heerlijk genoten hebt met je zus. Je hebt het mooi vastgelegd met de camera. Lieve groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Heerlijk, zo'n fijne zus !!! Lekker genieten samen.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Leuk om zo samen te genieten!
    Tja, er zijn nog veel vooroordelen over mensen in rolstoel, maar dat is omdat ze zelf niet verder denken.
    Maar jullie trekken er zich niets van aan, dat is het slimste. En GENIETEN :) dat is de boodschap.
    En terug bij de spreuk van BZN sta ik even stil...
    Groetjes Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Volgens mij hebben meer dan één persoon genoten van die dag!!!
    Een zussendag zouden mijn zus en ik, ook eens kunnen doen nu de chemo en bestralingen voorbij zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik ben onder de indruk van:
    1) het feit dat je kloeke zus per trein naar je toekomt
    2) zoveel zusterliefde
    3) de mooie bosfoto's (de jaarringen vooral)
    4) de kont van de schimmel,
    5) de vliegertjes in de quilt (echt een tof idee maar lijkt me een gepruts, niet?)
    6) het watermerk op je foto's (ik ben eens bij ellebel ook gaan kijken maar ik kom er nog niet helemaal uit hoe je een figuur toevoegt)


    fijne dag vandaag,

    Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een fijne tijd zo samen met je zus! Echt genieten en wij genieten er heerlijk van mee! Heel kortzichtig hoe mensen met iemand in een rolstoel omgaan, gelukkig konden jullie er nog lol om hebben, is ook de beste manier, maar het maakt het voor je zus niet makkelijker als mensen zo doen. Prachtige plaatjes heb je weer gemaakt allemaal!! Fijn week-end alvast! xx

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Dat zag er supergezellig uit! Heel mooi om te lezen..

    BeantwoordenVerwijderen
  27. De foto's spreken voor zich....jullie hebben fijne zussendagen gehad, da's met recht quality-time!! Geniet nog lekker na!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Zoveel schoonheid, liefde én humor in één bericht. Mooi Trui! Je bovenste fotocollage is prachtig!! En wat fijn dat je zo met je zus hebt genoten. Inderdaad akelig dat de wereld zo vol zit met (voor)oordelen, des te sterker dat jullie erover gezwegen en gelachen hebben. Het zegt allemaal meer over de ander...

    Liefs,
    Rosalie

    P.s. dankjewel voor lieve sms-je. Ik probeer je dit weekend nog even te mailen met een update. De tijd schiet me even wat tekort momenteel... xx

    BeantwoordenVerwijderen
  29. fijne daagjes met je zus, goed zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Mooie dagen, fijn Trui! Lijkt me voor je zus ook heerlijk om jouw leven van dichtbij mee te maken.
    Jullie hebben leuke dingen gedaan en zoals goed te zien is op de foto's echt genoten, heerlijk! En vooroordelen over rolstoelgebruikers, zo jammer! Lijkt me overigens voor je zus niet altijd makkelijk.
    Fijn weekend!
    xx Janina

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hartverwarmend, geniet van jullie band!
    Ik ben zot van dat paard zijn achterkant, ik krijg daar een pipilangkous gevoel bij :)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Mooi toch zo'n gezellige zussendag!
    Ik ging ook eens samen met een bevriend collega in electrische rolstoel en een online vriend op stap met de trein naar Antwerpen vanuit Maastricht.
    We hadden veel lol samen en mochten station Luik ondergronds bekijken, heel bijzonder en heel goed geregeld door de Belgische spoorwegen!

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je fijne reactie!
Liefs, Trui