donderdag 29 mei 2014

De verhalenvertelster ... opdat we nooit zouden vergeten!

Één van de mooie dingen van blogland,
die ik helemaal niet had verwacht, is dat er,
naast de gezamelijke interesses in creatief bezig zijn op alle vlakken,
ook een grote liefde voor boeken bestaat bij vele blogsters.
Boekentips worden doorgegeven, boeken worden aangeprezen,
en recensies worden geschreven waardoor het lijstje op
books-to-read alsmaar groter wordt.

Zo kreeg ik onlangs van Janina de boekentip over
'De verhalenvertelster' ...
Uit sommige blogberichten mijnentwege hebben jullie al wel begrepen
dat 'het levend houden van de herinnering aan al die mensen
die hun leven hebben (moeten) (ge)geven voor onze vrijheid'
mij heel nauw aan het hart ligt ...
Het ongeloof, het onbegrip, de gruwel, ...
vaak niet het leukste onderwerp om over te lezen
maar zo broodnodig ...
opdat we nooit zouden vergeten ...

Of zoals Jan Decleir het zo perfect verwoord in
de intro van de (must see!) Musical '14-'18:

"Dit is ook ons verhaal
of we willen of niet
wij zijn allemaal kinderen van de grote oorlog ..."


Dus ik las 'De verhalenvertelster' ...
ik ben er nog steeds ondersteboven van,
het verhaal laat me niet los,
maar ben heel erg blij dat ik het gelezen heb.
Ik gaf de tip weer door aan mijn blogmaatje José van het blog Sprakeloos.
Zij is een misschien nog grotere leesfanaat dan ik,
maar kan een boek bovendien zo fantastisch beschrijven
dat ik telkens op een holletje naar de bieb ga om het boek te zoeken.

Ik vroeg haar of ze zin had om een recensie te schrijven over dit boek,
omdat zij het zooooveel beter kan dan ik,
omdat ik graag wil dat jullie weten waar dit boek over gaat,
en dat, zoals José het hieronder verwoord, als je maar één boek zou lezen dit jaar,
dit boek zeker aan te raden is.
Opdat we nooit zouden vergeten ...

Hierbij de recensie van José ... blog Sprakeloos ...
ga zeker eens een kijkje nemen op haar blog,
voor elke boek-, gedicht-, heerlijke babbelsfan, 
een ontzettend aangename blogmadam!


Beschrijving:

Sage Singer werkt in een bakkerij. Ze raakt bevriend met Josef, een aardige oude man die vaak met zijn hondje door de buurt wandelt. Tot de dag dat hij haar een foto van zichzelf laat zien in SS-uniform, vertelt dat hij verdient te sterven - en haar vraagt hem daarbij te helpen. Sage weigert, ze wil er niets mee te maken hebben. Haar grootmoeder, Minka, met wie Sage een sterke band heeft, is een overlevende van de Holocaust. Ooit was Minka een vrolijk meisje dat ervan droomde schrijfster te worden. Maar die dromen verbleekten toen ze naar Auschwitz werd gedeporteerd. 

Allereerst kan ik je nu al verklappen dat dit boek wat mij betreft als #Must-Read van het jaar uitgeroepen kan worden, een literaire roman die je gerust als meesterwerk mag betitelen.
Picoult heeft dit boek geschreven nadat ze geraakt werd door het boek De zonnebloem van Simon Wiesenthal, een overlevende van de Holocaust die zelf in twaalf concentratiekampen heeft gezeten en na WOII als nazi-jager meerdere nazi-oorlogsmisdadigers opspoorde en voor het gerecht bracht.

De verhalenvertelster kent in principe vier hoofdpersonages die ieder hun eigen verhaal vertellen in de ik-vorm, dit staat telkens boven het betreffende hoofdstuk.

Daarnaast loopt nog een op zichzelf staand verhaal dat steeds in schuingedrukte hoofdstukken tussen de “normale” doorloopt.
Althans het lijkt een op zichzelf staand verhaal, maar in feite is het een allegorie – een beeldspraak waarin de vertelster zichzelf projecteert in een verhaal en vergelijkingen maakt tussen fictie en realiteit, maar dan in een verhaal (hoop dat je snapt wat ik bedoel ;-))

Daarbij wordt het nog eens afwisselend in heden en verleden geschreven, ingewikkeld boek??
Nee hoor, echt niet!
De personages zijn zo beeldend en levensecht beschreven, dat je ze makkelijk herkend.

De Holocaust – TE gruwelijk voor woorden als je alleen al het aantal doden hoort of leest.
Maar pas als je er een beeld bij krijgt wat de mensen allemaal hebben moeten doorstaan, de nachtmerries die geen slechte droom waren maar pure realiteit, de mensonterende omstandigheden en situaties in de kampen enzovoort … dan raakt het NOG dieper, kun je niet begrijpen hoe 1 volslagen idioot zoveel aanhangers heeft kunnen krijgen die zo'n massavernietiging hebben kunnen laten plaatsvinden, onbegrijpelijk, zou er nu ik dit schrijf weer mee kunnen janken.
Je voelt in dit boek de rauwe emoties, angst, de wanhoop, de pijn, verslagenheid.
Passages gebaseerd op feiten, na veel interviews met overlevenden, fictief beschreven in een meeslepend, emotioneel erg heftig verhaal.
Eigenlijk wil ik er niets meer over vertellen, behalve dat het een boek is dat je zou moeten lezen als je, net als Trui en ik zei de gek, van mening bent dat door het steeds maar voor ogen blijven houden van de verhalen achter de getallen, het nooit of te nimmer gewoon maar een geschiedenisfeit blijft, maar een afgrijselijke oorlog waarin tientallen miljoenen mensen – echte personen – mannen/vrouwen en kinderen – gezinnen – families – dierbaren (en geen nummers/getallen/aantallen bedoel ik dan) het leven verloren ….. hartverscheurend als je er over nadenkt, en nadenken MOETEN we hierover blijven doen.

Mijn mening – mijn gedachte...........

Als je dit jaar maar 1 boek wil lezen bij wijze van spreken, dan zou ik dit boek lezen.

Een juweeltje!
Dank je wel José, voor deze prachtige recensie!
xxx

21 opmerkingen:

  1. Ik ga 'm snel reserveren bij de bieb, dank voor de tip en de recensie!
    Liefs, Mirjam.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ok, zo snel mogelijk naar de Standaard dus... Bedankt voor de tip !!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit mogen we inderdaad nooit vergeten. Ik lees momenteel het boek "De bekering" van Jodi Picoult en dit zet ik ook zeker op mijn leeslijstje.
    Groetjes,
    Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ah, dankjewel, die MOET ik lezen......
    Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze ga ik zeker lezen. Bedankt voor de tip. Ik heb al meer boeken van Jodi Picoult gelezen. Indringende boeken.
    Groetjes, Alyt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik kijk altijd "graag" naar oorlogsfilms. Ik vind ze zo mooi.... Ik ben helaas echt geen goede lezer, m'n gedachte dwalen altijd af tijdens het lezen. Maar je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt naar dit boek!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ben al naar de prachtige recensie gevlogen en daar ook al geschreven dat lief gillend gek wordt als ik nog maar 1 boek in de vakantiebus durf te leggen. dus opgeschreven en na de vakantie ga ik m scoren, X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Echt een 'vies' boek he, enorm gruwelijk om te lezen soms. Maar ook een geweldig mooi boek, mooi geschreven ook. Net zoals alle boeken van Jodi. Die allemaal gemeen hebben dat ze je aan het denken zetten, en meestal ook aan het huilen...
    Ik heb er giga veel over zitten vertellen tegen Karel, hij moet het al niet meer lezen vrees ik;)
    Zo een boek is het, het blijft in je hoofd zitten en je kan er niet over zwijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dank je wel voor de Tip. Ik ga ook even kijken of de bieb. hem heeft. Wil hem zeker ook lezen.
    groetjes joke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dus eigenlijk moet ik ook Janina bedanken voor het jou geven van de tip, BEDANK! ook Janina ! :-)

    Je verwoordt het boek super, vooral met die quote van Jan Decleir: "Dit is ook ons verhaal
    of we willen of niet wij zijn allemaal kinderen van de grote oorlog ..."
    Ieder van ons heeft waarschijnlijk familieleden die de oorlog hebben meegemaakt en er verhalen over vertellen, ieder op zijn/haar manier .... blijft gruwelijk.
    Dank voor je mooie woorden en de link! Maar ik beschrijf het echt niet beter dan jou, alleen anders plesante blogmadam! :-P ..... xXx


    BeantwoordenVerwijderen
  11. Merci voor de tip.
    Ik lees me meestal te pletter, tussen het werken door, ligt eer altijd wel ergens een boek waaraan ik bezig ben. (tv kijk ik bijna nooit)

    Mooie tassen in de vorige post, zowel de wel als de niet zelfgemaake!
    Prettig verlengd weekend,

    Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Boeken blijven boeien, ook mij, telkens weer. Merci voor de goeie tips altijd weer.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hij komt op mijn lijstje. Dank je voor de tip. Als ik een goed boek te pakken heb is hij in een paar dagen uitgelezen. Ik ben dus altijd op zoek naar meer.

    Groetjes Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi dat je dit met ons deelt.
    Grtjs
    Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Inmiddels heb ik na dit boek alweer een boek of 5 gelezen. Maar geen een zo indrukwekkend als deze! Het is een prachtig verhaal wat nog steeds regelmatig in mijn hoofd 'kriebelt'!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ow die moet ik zéker lezen. Ik ben ineens weer helemaal in de stemming. Heb binnen no time 2 boeken uitgelezen en nu bezig aan nog een. Hij is fijn. Dit soort boeken spreken mij erg aan. Die grijpen je naar de strot en blijven je bij. Er zijn maar weinig schrijvers die dat kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ook daarom is het wat rustig op m'n blog, ik neem de tijd voor andere dingen :-)

      Verwijderen
    2. Zolang je er nog bent is het goed, de hoeveelheid is niet zo belangrijk :-) Veel leesplezier, deze zal alvast heel erg naar je strot grijpen x

      Verwijderen
  17. Komt ook op mijn to do lijstje ...zo was ik erg onder de indruk van het boek 'Haar naam was Sarah' en van de Bakkersdochter .....die grijpen je echt aan .....

    bedankt voor de tip xx

    liefs
    Marjo

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Deze komt ook op mijn lijstje, al veel gelezen van deze schrijfster en helemaal fan, ook van dat soort verhalen ... Dankjewel om te delen!

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je fijne reactie!
Liefs, Trui