dinsdag 6 mei 2014

La Douce France - Chapitre I

En daar gingen we dan,
euhm ... tuften we dan!
We kozen voor de Franse wegen
en zagen ridders en kastelen,
monniken en abdijen,
geesten en ruïnes
en ongelooflijk mooie vergezichten,
een landschap om 'U' tegen te zeggen ...

Oké, vergeet maar die ridders, monniken en geesten,
- die waren wel aanwezig in onze verbeelding
en bijhorende fantastieverhalen -
maar de rest hebben we wel gezien.

Het originele plan was om richting Elzas te rijden,
maar algauw waren we overtuigd van de schoonheid
van het departement Aisne.
Een prachtig stukje Frankrijk,
waar men vaak, jammergenoeg, enkel doorrrijdt
om in het Zuiden te geraken.

Wel, wij zijn blijven plakken in Aisne
en konden geen betere periode bedenken om daar te vertoeven.
Wat zeg ik, geen betere week ...
want wij zagen ontelbare prachtige gele velden van koolzaad,
tussen groene en bruine vlakken,
een prachtig natuurlijk stukje lappendeken.


Waar we als eerste halt voor hielden
was de Abbaye de Vaucelles.
Deze - in de 12de eeuw gestichte - abdij
heeft de grootste Cisterciënzer kapittelzaal van Europa,
en ook ooit een prachtige Kloosterkerk,
die met haar 137 m lengte groter was dan de Notre Dame in Parijs.
Zij werd echter opzettelijk vernield aan het einde van de 18e eeuw,
om de stenen in de bouw te gebruiken
(zoals van zovele historische gebouwen).

Maar wat ons vooral mee terug voerde in de tijd
was de buitenmuur van de oude bibliotheek.
Ooit bezat deze om en bij de 40.000 manuscripten.
In de buitenmuur zijn nog steeds de kogelgaten zichtbaar
van 100'n jaren geleden afgeschoten kogels.
We werden er even stil van ...


Aangevuld met een sjieke tuin ...


... veel bloemenpracht ...


... en een hele mooie omgeving ...


... keerden we tevreden naar ons Wieltjeshuis
en Zizietje terug.


Word vervolgd ...
xxx

30 opmerkingen:

  1. Wauw...dat is daar geweldig mooi!
    Zou daar met gemak kunnen gaan wonen se.....:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Arme Zizi!

    Super foto's!
    En inderdaad nog een aanrader. Ik onthoud het zeker.

    Wat een luxe eigenlijk, voor de ene streek vertrekken en in een andere uiteindelijk belanden.
    Zo te zien ist goe geweest.

    Bedankt om ons te laten meegenieten.
    (ik zit volop in stress van te veel werk voor school en heb absoluut geen tijd meer voor bloggen en blogslezen, het feit dat ik toch even bij jou kom kijken ter ontspanning- zo tussen werk en slapengaan in-, pleit voor jou, eh!)

    Fijne rest van de week nog,

    Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ohhh wat mooi TruI! Lijkt me zoooo heerlijk zo'n wieltjeshuis!Zou ik ook zoooo helemaal voor zijn,alleen heb ik dan de verkeerde partner,want als ik praat over toekomstDROMEN om samen in zo'n VW-Van camperbusje rond te toeren(waarbij ik alleen al bij de gedachten wegzwijmel...volgepimpt met haakwerk her en der)is zijn 'mijndroomuitelkaarspattendeantwoord'' hierop: Je weet zeker niet wat zo'n oldtimertje kost,en ja ze zijn superleuk om te zien,maar rijden voor geen meter en nul komma nul comfor!Neeeeh gewoon lekker samen van B&B-tje naar B&B-tje(= Bed & Breakfast) lekker met zijn tweetjes toeren....zucht ooook heel leuk/fijn,maar daar gaat mijn droom...totaal uiteen gespat,ha,ha!Jullie hebben een prachtige omgeving verkent zie ik wel,dankjewel voor het mee mogen genieten en ik kijk al uit naar je gepimpt wieltjeshuis!xx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een schoon foto's nam je... ja die koolzaadvelden zijn prachtig! Volop in bloei deze periode! Prachtig stukje Frankrijk waar je zat! Daar wil ik ook nog wel een keertje naar toe!
    Kijk al uit naar het vervolg!
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ooooooooh ik geniet zo enorm met jullie mee, heerlijk! MEER MEER!!!! X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit is leuker dan leuk meis en mooier dan mooi! Dit is het pure GENIETEN ... ahhhh en die Zizietje x x x

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een pracht! We kunnen echt met je mee toeren zo, super!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat ziet er goed uit!! Echt zo´n juweel dat onbekend verstopt zit. Helemaal compleet; de historie, de tuinen, de bloemen, alles is er! Top! En dan natuurlijk dat jij er mooie foto's voor ons van maakt :-)).
    Groetjes, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige foto's! Ik zou er zo naar toe willen, maar ja, men heeft niet oneindig vakantie hè ;-) (zou ook niet goed zijn, want dan bestond er geen vakantie meer :p )

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh wat geweldig lijkt me dat, van de ene "schatkamer" naar de andere trekken in een wereld van moois en dan met dat coole retro-huis-op-wielen, super!
    Je zou een prachtige reisgids kunnen maken met die adembenemende foto's erbij!!
    En Zizietje mag inderdaad wel een beetje privacy hebben soms hahahaha, wat een gave foto!!
    Eigen dagboek voor Zizietje lijkt me wel wat met dat commentaar erbij LOL.

    Ja hoor graag meer van al dat moois!! x

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat mooi !!! Gelukkig zijn jullie er gestopt en mogen wij nu mee genieten.
    Grtjs
    Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat is dat genieten he. Prachtige locatie.
    Die gele koolzaadvelden kwamen wij ook tegen op weg naar Spanje. Prachtig gewoon. Alleen wist ik niet dat het koolzaad was. Weer wat geleerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat ziet het er mooi uit zeg. Prachtige foto's! Lieve groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wauw wat mooi zeg, en wat heerlijk dat we mogen meegenieten van al die mooie plekjes.
    En Helaas dat we de gefantaseerde beelden niet mee konden zien,
    Het is toch zo mooi te zien hoe jij de foto's maakt, Je hebt toen een pracht fototoestel gekregen en wij hebben er nu net zo veel plezier van als jij. Wat maakt hij super mooie heldere foto;s
    groetjes joke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oh zo heerlijk, net of we er echt bij waren! Je kan zo goed vertellen en supermooie foto's erbij. Het ziet er daar prachtig uit, je zou zo in je auto stappen en vertrekken :-) maar dat had ik bij Denemarken ook, maar daar ga ik zeker en vast ooit naartoe en dan kom ik bij jou voor info!
    En die ridders en monikken droom je er maar gerust bij!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Man wat mooi allemaal... geweldig reisverslag; schitterende foto's!
    Leuk dat hondje zo ook mee kan! Liefs, Mirjam.
    Ps: bedankt voor je linkje ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. wow, indrukwekkend mooi allemaal!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Nu zullen zeker meer van ons even stoppen in dit prachtige gebied i.p.v. vol gas naar het zuiden door te stomen. Prachtige foto's Trui!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Prachtig!!! En wat een mooie foto collages!! Wij gaan van de zomer ook door Frankrijk touren en dan door naar Noord Spanje. Ik krijg er helemaal zin in door jouw foto's!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. oo heerlijk,en ik hier maar klussen en klussen en klussen,

    geniet ervan he

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hmmmm.... Ik droom al helemaal weg naar la Douce France! Zeer mooie streek, zou een perfecte locatie zijn om familiefoto's te gaan maken. Een heel leuke fotoreportage weer. Bedankt om ons weer mee te laten genieten van al dat moois!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Geweldig, dat je zomaar 'je neus achterna kunt'!! Prachtig: dat bordje Jardin de la Bible. Wij hebben hier een kloostermuseum, een dorp verderop. Het klooster is dus gewoon afgebroken, ook vanwege de stenen. Onvoorstelbaar, ik denk wel eens stel dat al dat moois er nog geweest was... Gelukkig is de bijbehorende Abdijkerk er nog wel.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Tof om onvoorzien zo'n prachtig stukje Frankrijk te ontdekken en wat leuk om er hier te kunnen van mee genieten. Je foto's zijn echt prachtig ! Die kunnen zo in een reisbrochure ! Ze geven me dan ook zin om direct te vertrekken ! Ik pinde het intussen al bij mijn tips voor trips !

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je fijne reactie!
Liefs, Trui