zaterdag 24 mei 2014

Natuurlijke schoonheid

Schoonheid
moet niet altijd
ver gezocht worden ...

Klaprozen of poppies
Ik krijg er steeds gemengde gevoelens bij ...


Gelukkig ... voor de schoonheid van deze wilde bloemen
Krop in de keel ...  voor hét symbool van de Wereldoorlog ...
de klaproos bloeide uitgebreid op de slagvelden.
... Opdat we nooit zouden vergeten ...


The inquisitive mind of a child ...

Why are they selling poppies Mummy?
Selling poppies in town today.
The poppies, child, are flowers of love.
For the men who marched away.

But why have they chosen a poppy Mummy?
Why not a beautiful rose?
Because my child, men fought and died
In the fields where the poppies grow.

But why are the poppies so red Mummy?
Why are the poppies so red?
Red is the colour of blood, my child.
The blood that our soldiers shed.

The heart of the poppy is black, Mummy.
Why does it have to be black?
Black, my child, is the symbol of grief.
For the men who never came back.

But why, Mummy, are you crying so?
Your tears are giving you pain.
My tears are my fears for you my child.
For the world is forgetting again ...

(Author Unknown)

xxx

19 opmerkingen:

  1. poe brok in mijn keel zo mooi en helaas zo waar...............

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi, en ja klaprozen raken mij ook altijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben gek op klaprozen! Jij wist ze prachtig vast te leggen met die mooie lucht op de achtergrond!
    Fijn weekend nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 't is mijn lievelingsbloem; sierlijk, mooi & met betekenis

    BeantwoordenVerwijderen
  5. 1 van mijn favorieten ook omdat al die gruwel nooit vergeten mag worden... X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, een mooi symbool, eh?

    en zo'n prachtige bloem. Ik heb zopas een heel veld met wilde LILA klaprozen ontdekt, kijk hier maar:
    http://homeiswherethedachshundis.blogspot.be/2014/05/gezelligsupergezellig-onverwacht.html

    Toevallig dat we het op hetzelfde moment over dezelfde bloem hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. En als kind stempelden wij met die stamper !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Had ik het op Instagram al over het prachtige contrast met de wolken, maar dit contrast is veel en veel aangrijpender ..... even stil van.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jeetje wat een mooi gedicht... Mooi gedaan Trui, schitterende foto's!
    En zo kunnen we het niet vergeten hè...? Liefs van Mirjam.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo,

    Ik zag er gisteren zo eentje staan en ik moest aan je blogberichtje denken :-)

    Groetjes, Jaimie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. schoonheid zit in eenvoud... voilà... prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig Trui! Ik vind de klaproos ook erg bijzonder. Elk jaar tijdens de dodenherdenking leggen de veteranen die voor ons gevochten hebben bij ons kransen van poppies. Oude mannen van in de 90 die hier komen om met ons de gesneuvelde kameraden te herdenken. Je had het niet mooier kunnen verwoorden en vooral de tekst zegt genoeg. Lieve groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een mooie foto's! Ook ik heb er altijd gemengde gevoelens bij, vooral in de westhoek ligt dat nog heel gevoelig!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je fijne reactie!
Liefs, Trui