dinsdag 22 juli 2014

Nieuwe uitdaging ...

Grote opruimactie ten huize Creatuurtje ...
niet persé om weg te smijten
(hoewel ik toch ook echt wel veel rommel heb verzameld)
maar wel om te ordenen en 
proberen een overzicht te krijgen
in wat ik nu juist allemaal heb.


Want het is opnieuw zover ...
net zoals toen, ga ik opnieuw voor de
Use What You Have,
alleen ... deze keer voor 2 jaar.

Want de komende 2 jaar
overlappen de studies
van Sjobbe en Jitske elkaar ...
2 universiteitsstudenten ten huize Creatuurtje,
2 studenten die op kot gaan.

Sjobbe heeft al 2 jaar Industrieel Ingenieur Bouwkunde achter de rug
(tjonge jonge hij zit al in de HELFT!!)
en Jitske start in september met haar rechtenstudies.
Op kot ...
de ene in Oostende, de ander in Gent
Op kot ...
een fikse hap uit de portemonnee de komende 2 jaar.

Dus mama gaat opnieuw voor de Use What You Have (UWYH)
2 jaar geen nieuwe wol, katoen of stof kopen
(wel de nodige kleine spulletjes zoals ritsen, naaigaren ... indien nodig)
Maar ik heb het ervoor over
want mijn 2 grote kids
zetten zich volop in voor hun toekomst.



Eigenlijk ben ik best benieuwd
hoeveel projecten ik kan maken
met de voorraad die ik nu in huis heb ...
waarschijnlijk ga ik zelfs een beetje beschaamd zijn
dat ik zoveel gestockeerd heb :-)

Ik heb nog dozen vol lapjes,
een grote valies vol lappen voor kleding te maken,
een kist vol katoentjes,
zakken vol wol,
een paar borduurwerkjes,
de voorraad voor mijn groooots plan,
knutselmateriaal,
... 
ik heb mijn voeten om te wandelen,
mijn fiets om mooie tochten te maken
en mijn fototoestel om het allemaal vast te leggen ...
en is al mijn voorraad er toch door binnen de 2 jaar,
dan lees ik nog maar een boek extra :-)
 
Dus die dubbele uitdaging moet zeker lukken ...
een uitdaging om me te behelpen met de spulletjes die ik heb
en een uitdaging om me niet meer laten te verleiden
tot het bezoeken van
stoffenwinkels, wolwinkels, stoffenspektakels ...
ofwel mijn ogen stijf dicht knijpen ...

Ik ga die uitdaging aan!
En met jullie steun,
moet mij dat zeker en vast lukken.
En ik hoop
dat ik mijn eerste nieuwe stofje of wolleke mag kopen
op de dag dat mijn zoon afstudeert
als Industrieel Ingenieur Bouwkunde,
dat zou toch een mooi kadoo zijn, niet?

 - Etiketten plak je op flessen,
niet op mensen! -
BZN

50 opmerkingen:

  1. dikke duim aan die slimme kinders! :)
    veel succes met de uitdaging!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, wat goed! Ben heel benieuwd hoe lang je stock gaat duren. Als ik naar mijn kastje met verzorgingsspullen kijk.... Zeker een jaar, volgens mij wel twee. En jij hebt zulke mooie motivators, betere bestaan niet, toch? Weinig kopen lukt me wel, nix... Blijf ik lastig vinden. In juni heb ik bijna niets gekocht, behalve een paar boeken. ;) Maar in juli is m'n porto weer wagenwijd opengeklapt. Twee hele leuke jurkjes, in de aanbieding, dat dan weer wel. Maar ja.... ik kan ook naaien, he? ;) Ik ga heel hard m'n best doen om met je mee te doen! toitoitoi! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. niet naaien, bedoelde ik dus..........

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had het gesnapt :-) ik ga mijn uiterste best doen om niks te kopen, dus ook geen kleding, boeken (leve de bieb!), ... samen hard ons best doen, voelt al iets beter hé :-)

      Verwijderen
  4. twee heeeeele jaren woooow! Maar je hebt een prachtig doel en ws een verzameling zo groot als hamsters die aanleggen haha...maar toch! Suc7!!! X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik snap je helemaal. Duurt nog 2 jaar voordat oudste gaat studeren maar met alle nieuwe regelingen in Nederland (alleen nog maar lenen) zal ze gedwongen een studie in de buurt moeten zoeken en thuis moeten blijven wonen. Gelukkig wonen we in een gebied met goede bereikbaarheid naar diverse universiteitssteden. Als alles goed blijft gaan en ze haar studie inderdaad in 4 jaar afrond (wat vaak niet lukt) dan hebben we 1 jaar overlap met jongste. Goed idee ik ga alvast hamsteren........ al denk ik dat ik met mijn huidige voorraad wel een paar jaar vooruit kan!!!
    Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij wonen jammer genoeg niet centraal voor vlotte verbindingen en moeten de kinderen lang pendelen vooraleer ze thuis zouden zijn ... ik hoop ook dat ze hun studies kunnen afhandelen in de jaren dat het nodig is. Duimen hé :-) en ook veel succes met hamsteren :-)

      Verwijderen
  6. En als je erg omhoog zit kom je maar uit mijn voorraad vragen hoor ......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ohhh ... zo lief! Dank je wel voor het aanbod Marloes x

      Verwijderen
  7. Dat gaat jou lukken, weet ik zeker! 2 jaar is best lang, maar als ik mijn eigen voorraad zie, denk ik dat ik me nog veel langer niet hoef te vervelen (en grappig genoeg wordt die voorraad steeds weer aangevuld door anderen). Succes, you can do it!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben in elk geval heel erg gemotiveerd :-) en ja, gelukkig heb ik ook vrienden en familie die me van alles toegestoken hebben waardoor mijn voorraad best wel de moeite is :-) oude kleding komt allemaal mijn kant uit, want ze weten dat ik graag recycleer, daar heb ik ook nog een hele brok aan :-)

      Verwijderen
  8. Ik wens je alvast veel succes. Toch ook wel een fijn idee dat je je voorraad lekker kan opmaken. Ruimt lekker op en het is niet voor niks ooit gekocht en je zal zien hoeveel leuks je weer tegenkomt waarvan je niet meer wist dat je het had.
    En inderdaad als je zoon is afgestudeerd kan je weer lekker gaan shoppen :-)
    Groetjess en zet em op.
    Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat is een goed plan ! Hoewel mijn kinderen nog niet zo groot zijn, zou ik dat hier ook gerust kunnen : verder met wat ik heb. Ik probeer solidair te zijn met jou, zo nu en dan ;-). Veel succes met de uitdaging, waarschijnlijk wakkert het de creativiteit nog aan, doordat je voort moet met wat je hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bravo!!! wat een goed plan voor een goed doel.
    Maar je kan ook nog ruilen zo heb jij en de ander toch iets leuks nieuws.
    Succes het gaat je lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ruilen is nog een goed idee ... daar had ik nog niet aan gedacht, bedankt voor de tip!

      Verwijderen
  11. Yihaaa ja hoor dat gaat zekers goed komen zo te lezen met die voorraad van je. Ik vind het wel mega knap, zou enorm afkicken voor mij zijn om niet meer naar de kringloop of een rommelmarkt te gaan. Naar de stad winkelen doe ik toch al niet snel... Maarreh met jouw doorzettingsvermogen en onze support gaat dat vast goed komen! Dikke knuffels van Susan die haar dochter ook gaat studeren, maar ze woont al niet meer in huis en krijgt gelukkig nog studiefinanciering...uitwonende...maar hoorde gisteren dat de boeken al €700 gaan kosten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja wat ze nodig hebben van materiaal is er ook niet naast hé, véél succes voor jouw dochter met haar studies!

      Verwijderen
  12. Waw - chapeau.... Dát is pas een goed voornemen ! En het is zelfs niet eens de 1e januari...
    Ik heb bewondering voor je ! Ik zou het niet kunnen, 'k geef dat eerlijk toe...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat super dat je dit voor je kinderen doet. Succes! Het zal vast veel voldoening geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik doe dat echt al jaren ;-) En vind het de 'normaalste' zaak van de wereld! Ik kijk altijd mijn ogen uit bij anderen, die veel meer aanschaffen dan ze in hun leven ooit te verwerken krijgen. Het is een hele kunst om alleen maar aan te schaffen wat je werkelijk nodig hebt in deze 'overvolle' aanbods-maatschappij. Maar als je de kunst machtig wordt..... pffff, dan bedrijf je kunst denk ik;)
    Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop dat ik dan heel goed zal leren kunst bedrijven ... ik denk dat ik me ook veel beter zal voelen eens ik zie dat de voorraad begint te slinken en ik niets nieuws bijkoop. Aan de andere kant ben ik heel blij dat ik wel voorraad heb ingedaan, want hierdoor kan ik het nu aan om 2 jaar niets te kopen, want het zou me niet lukken en dan kon ik niet creatief bezig zijn, aan alles is een keerzijde van de medaille :-) Het zal een mooie leerschool zijn en ik zie het wel zitten.

      Verwijderen
  15. knap dat je dat gaat doen. Benieuwd of dat ook zal lukken. :-) niet dat je gaat falen hoor, maar echt !!!Ik zou dat zelf voornemen en de week er na al mislukken. succes aan de studenten en aan jezelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Als het op raakt, wow wat zal jij dan een hoop mooie projecten hebben gemaakt! Is het alweer 2 jaar geleden dat Sjobbe ging studeren? Mooie uitdaging, dat lukt je best!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Super ! Tja, sta zelf ook regelmatig eens voor die kasten en probeer dan hetzelfde voor te nemen. En het lukt al veel beter. Ik duim voor jouw uitdaging ! En veel succes aan de studerende kids !

    BeantwoordenVerwijderen
  18. ik denk dat iedereen schrikt hoeveel we eigenlijk in huis hebben! Goed bezig hoor. Gewoon doen met wat je hebt en niet alleen maar steeds bijkopen. Het gaat je vast lukken (maar 2 jaar is wel heel lang hoor!!) :)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Zo veel uitdagingen bij elkaar!! Voor jou thuis en voor je kids met hun studie!! Ik heb veel bewondering voor de manier waarop jullie dit aanpakken. Geen opofferingen maar uitdagingen!
    Volgens mij zijn er in die 2 jaar wel leuke ruil projecten te bedenken en misschien andere creatieve oplossingen om je voorraad te variëren! En net als bij Marloes kun je ook wel eens proletarisch shoppen uit mijn voorraad :-).
    Lieve groet, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat ruilen lijkt me inderdaad ook een heel goed idee, dit wordt nog leuk :-) En hartelijk dank voor je aanbod, dat is heel lief :-)

      Verwijderen
  20. Twee jaar! Das best lang..... Maar toch ook wel weer snel voorbij! Mooie uitdaging en ik ben erg benieuwd naar alle resultaten van de UWYH!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dat gaat je lukken! En bovendien af en toe ruilen, af en toe een cadeautje... Komt helemaal goed!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yep, ik weet in elk geval wat vragen voor mijn verjaardag of onder de kerstboom :-)

      Verwijderen
  22. Wat een geweldig initiatief, ik weet zeker dat het je gaat lukken!
    Een echte moeder gaat voor haar kinderen door het stof!
    Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ja, dat studeren dat kost wat helaas... Wel super dat je dit gaat doen!!! Ik duim met je mee dat het gaat lukken!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een goed initiatief, denk dat het behalve geld ook rust gaat geven.
    Geen prikkels opdoen in winkels, geen keuzestress.

    Heb nog geen wol-stof voorraad liggen, maar je hebt mij wel aan het denken gezet.

    Waarin kan ik consuminderen?

    Mijn zoon gaat ook studeren MBO heeft nog geen studenten -gratis- reizen-kaart zie er wel een uitdaging in om geld te besparen en zo de reiskosten te dekken.
    Hou je op de hoogte!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Dag Trui,

    ik ben trots op je. Lijkt me een geweldige uitdaging. Geeft zin om er zelf ook aan te beginnen. Zou niet slecht zijn voor al mijn uitpuilende kasten. Waarschijnlijk eindelijk weer wat overzicht (daarvoor alleen al zou ik het doen).
    En ja, studerende kinderen kosten handenvol geld, maar het is de mooiste investering van je hele leven.
    Veel succes aan je dochter. Ze staat allicht te trappelen.

    De kleintjes thuis zullen nu binnenkort extra in de watten worden gelegd, met heel veel aandacht. Ze gaan niet weten wat hen overkomt.

    Fijne vakantie!

    Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  26. sjiek, veel succes, ik zou het niet kunnen en al heb ik ondertussen eigenlijk ook al teveel stofjes in voorraad. Je kinderen zullen het zalig hebben op kot, mijn tijd in Gent was alvast de mooiste van mijn hele leven

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Van een uitdaging gesproken! Ik duim voor je!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Dit is echt wel een serieuse uitdaging, maar eentje voor een supergoed doel waar je geen spijt van zal krijgen als ze eenmaal afgestudeerd zijn! Je zal wel serieus moeten je ogen dichtknijpen soms en je portemonnee op slot doen, maar het zal lonen. En wij gaan je steunen! En als je voorraad op is, geef je een seintje, dan sturen we met zijn allen iets op en heb je weer een hele hoop, want ieder van ons kan best wel iets missen.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik hoop voor jou dat je dat kan volhouden want inderdaad 2 studenten op kot dat kost handenvol geld.Hier zit de oudste nog 1 jaar op het middelbaar en dan staat ons dat ook te wachten.De jongste gaat in september pas naar het 1ste middelbaar dus daar duurt het nog even voor.Ik heb nog maar een mini voorraad stof maar mag er voorlopig niet aan denken dat ik geen stofjes mag kopen,wie weet moet ik over jaar zo als jij gaan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hey Trui, als je nou in een dip zit kan je altijd mij vragen om stofjes en bollen wol te ruilen :)
    Sinds vorig jaar studeren ook mijn 2 oudste kinderen, dus ik weet alles van de aanslag op je portemonnee en maak ook heel veel UWYH dingen. En weet je...ik word daar heel blij van eigenlijk. Van wat ik kan maken van wat er toch in huis is én van mijn kinderen. Het is het dubbel en dwars waard!
    Zie je morgen, leuk!!
    xx Janina

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Vind het knap meis! 2 jaar is best lang maar de reden is best een hele mooie. Ik denk dat we hier allemaal wat van kunnen leren hoor, de meeste hebben voorraden van hier tot Tokio hihihi. Is alleen altijd de verleiding hè naar wat nieuws, naar wat anders ;-)
    Enne moppie, als je nu wel heel erg omhoog zit met iets dat je niet hebt dan geef je maar een gilletje .... dan schakel ik een postduif in en komt ook dat weer helemaal voor elkaar!!!
    Liefs Moos

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Super uitdaging! Al zul je niet meteen verlegen zitten om spulletjes zo te horen ;-)
    Heel veel succes, en ik wil best ook met je ruilen hoor (als ik überhaupt stofjes had ;-))
    Ben heel erg benieuwd wat er allemaal aan creativiteit weer voorbij komt!! X
    Fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. wat een uitdaging, eentje waar we alleen van kunnen leren, zo heb ik me ook voorgenomen geen stof meer te kopen met uitzondering voor stof dat dient om te combineren (veel stukken stof waar ik geen heel kleding stuk uit krijg en effe stofkes heb ik niet echt op voorraad liggen) voor de stukken voor mezelf op de naailes (stof voor mezelf heb ik nu niet echt op voorraad en al zeker geen die kunnen dienen voor het broek thema dit schooljaar) fournituurtjes mogen natuurlijk wel gekocht worden, die koop ik zowiezo pas als ik ze nodig heb, heb daar niet echt een grote voorraad van liggen.
    Allesinds veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Studerende kinderen zijn inderdaad duur. Ik heb nog een aantal jaren voordat ze hier gaan beginnen en zal als ze allemaal gaan studeren heel veel jaren overlap hebben. Heel veel succes! En als je een keer wat nodig hebt, misschien kunnen we dan wat ruilen.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Wat ben je toch een super mama!! Ik weet zeker dat jij die twee jaar een heleboel mooie dingen nog gaat maken, als je wat minder hebt word je nóg creatiever is mijn ervaring ;-)!
    Veel plezier met het her ontdekken van je spulletjes, liefs van Mirjam.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Je bent goed bezig!! En een goed voorbeeld voor mij. ;-) Hier nu twee studerende kinderen, na nieuwjaar komt er één bij en volgend seizoen staat de teller op vier... :-P
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Mooi doel.
    Het gaat je zeker lukken.
    Je inspireert mij om het opruimen nog grondiger aan te pakken.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je fijne reactie!
Liefs, Trui