zondag 13 juli 2014

Plan B

Plan A:
Wandelen in de Warandeputten te Oostkamp,
maar aangezien het al een hele tijd regent,
gingen we vermoedelijk tot aan onze knieën
in de modder zakken.

Dus het werd plan B ...
en plan B hoeft echt niet persé minder goed te zijn dan plan A.
Hebben we gisteren ondervonden, Marina en ik ...

Plan B werd een bezoekje aan
het prachtige pittoreske Damme,
met zijn vele boekenwinkeltjes,
de Damse vaart,
oude stadswallen,
kleine straatjes,
lekker eten
...
ik laat jullie even meegenieten ...

De zon kregen we niet te zien, maar ook geen spatje regen
en dat kon je niet zeggen voor vele plaatsen in ons Belgenlandje ...


Maar we kregen er nog een
Extra met grote E bij.
Vrijdag ging het Kunstenfestival
"de hervonden tijd"
van start en wij waren één van de eerste bezoekers.
Voor dit evenement
krijgt het Sint-Janshospitaal
(voormalig ziekenhuis en rusthuis)
een nieuwe bestemming.
Ook de Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaartkerk
is voor deze gelegenheid opengesteld.
Een echte aanrader,
zelfs als je geen grote kunstliefhebber bent ...
wij vonden het alvast de moeite waard! 

Naast de vele prachtige kunstwerken (ik was vooral fan van de beeldjes van Marc Jannsens)
kan je ook de sfeer opsnuiven van hoe het er vroeger aan toe ging
in het Sint-Janshospitaal ... je kan nog zo de aanwezigheid, van de vele
verhalen en tragedies die daar hebben afgespeeld, voelen.
Tekst boven de trap: 'Zolang we niet vergeten, gaat niets verloren'

Het Kunstenfestival 'de hervonden tijd' is nog open tot 14 september.
Mooi alternatief bij regenweer :-)
In één van de laatste kamertjes bevindt zich 'Het Kabinet'.
Hier kan je als bezoeker iets van jezelf achterlaten aan de muur ...
wij stopten een stukje patroonpapier (ik had net een pakje gemaakt met oud patroonpapier)
met de letter F bovenaan van 'Friendship' in een zakje ... vonden we heel passend :-)

Damme doet ons op zoek gaan naar de verloren tijd.
A la recherche du temps perdu.
Hier kunnen we weg uit onze drukte, uit onze oppervlakkigheid.
Op zoek naar natuur, cultuur, geschiedenis, literatuur en gastronomie.
Met dit nieuwe kunstenfestival zetten we u deze zomer
In onze stad op een parcours van herinneringen.
Grote wereldschokkende gebeurtenissen en kleine intieme momenten:
voor alles is hier een plaats én een tijd.
En u zult ontdekken
dat u niet alleen bent in uw worsteling met de tijd.
Maar kunst is het antwoord.
Joachim Coens
Burgemeester Damme


Fijne week!
xxx

30 opmerkingen:

  1. Ja, dat lijkt me echt een uitstapje waard.
    wat een geluk, zeg, dat je ook kunst kon meepikken (mooie bloemenvloer)

    En geen spatje regen op de foto's te zien
    (hier heeft het alweer zo goed als de hele dag gegoten)

    Prettig begin van de week morgen,

    Brigitte
    (met veel voetbalrumoer ergens in de verte)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja die vloer daar viel ook mijn oog op... XEs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo zie je maar dat een ander plan jou ook veel moois en leuks kan brengen. ¨Prachtige foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou ik had nog nooit van Damme gehoord, heb gelijk opgezocht waar het ligt. Door jou berichtje krijg ik gelijk zin om er ook een dagje naartoe te gaan, wie weet ooit een keer!
    Je hebt er weer prachtige foto's van gemaakt, ook van het kunstenfestival! Goede reclame voor ze. En jullie F op patroonpapier, heel mooi gebaar!
    Bedankt voor het meegenieten :)
    xx Janina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Damme is zonder het kunstenfestival al meer dan een bezoekje waard... zo'n gezellig stadje!
    Plan B was echt een meevaller... dat is wel duidelijk!
    Zo'n schoon foto's dat je maakte!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ziet er een heerlijke dag uit! Wel jammer van plan A, Marina zei dat de ijsvogel daar zat (en daar ben ik tegenwoordig helemaal wég van -had ik ook graag foto's van gezien ;))

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ziet er mooi uit ! Ik moet eerlijk bekennen, ik was nog nooit in Damme. Maar zo te zien is het de moeite daar verandering in te brengen !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo,

    Prachtige omgeving en foto's, ervan, ook heel mooi in beeld gezet zo.
    Tof dat jullie er ineens het kunstenfestival aan konden koppelen.
    Wat een geluk dat jullie droog bleven. Ppff, konden wij hier in het Antwerpse niet zeggen hoor, dat had hier weer heel de dag gegoten! :-(

    Wij zijn nu ook veel aan het wandelen, beginnen met korte wandelroutes. Ons kinderen moeten het opbouwen. Wij willen graag volgende zomer op vakantie langere wandelafstanden kunnen volhouden :-) Want eigenlijk vanuit de auto mis je soms mooie plaatsjes in een land. Dus daarom nu, hop met onze beentjes :-)

    Groetjes,


    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heb het meteen genoteerd voor een dagje uit vanaf onze camping in Zeeland! Wat een leuke plaats laat je zien met je foto's.
    Groetjes, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een prachtige foto's!!! Wauw! Heb er even lekker van zitten genieten. En dat beeld met die uilen, zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh dat ziet er heel erg goed uit allemaal, op de een of andere manier heeft België toch altijd net dat beetje meer aantrekkingskracht als het om mooie, authentieke dingen of gebouwen gaat... super!
    Oh ja die boekenwinkeltjes, je zou me er waarschijnlijk uit moeten slaan tegen sluitingstijd ;-)
    Hele mooie foto's! :-) x

    BeantwoordenVerwijderen
  12. mooie foto's, genieten, genieten. en bijblijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. hey,
    nog nooit in Damme geweest, een echte aanrader als ik je foto's zie. Dat moet ik onthouden. Gelukkig schijnt hier in Leuven de zon vandaag...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh, gezellig! Damme is mooi he! En er is ook een mooie wandeling van Natuurpunt in de buurt!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Niks mis met deze plan B :-)! Wat een heerlijke foto's van al dat verschillende moois.... Jij ziet ook zoveel moois overal in ;-)! Veel liefs van Mirjam.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Plan B vind ik zelfs beter dan A :-) :-) want Damme ken ik en is ongelooflijk mooi en gezellig! Je hebt zoals steeds weer hele mooie foto's gemaakt, ook die kunstwerken zien er heel interessant uit!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. mooie foto's hoor. En eens even wat kunst snuiven is ook altijd fijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Jij zou toeristische gidsen kunnen maken met jouw foto's en collages! Steeds weer sta ik versteld van de schoonheid die je weet te vatten in jouw beelden.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dit ziet er echt mooi uit!! Prachtige foto's. Kan zo lekker meegenieten. gr. Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Prachtig! Het onverwachte is vaak het leukste!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mooi! Prachtige foto impressie. Lieve groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ohhh wat prachtig daar,dan voel ik me zo de grens over gelokt waar we toch al zo ontzettend dicht tegenaan wonen met al jou prachtfoto's ♥hier!

    lieve groetjes
    Angeline

    BeantwoordenVerwijderen
  23. prachtige foto's gemaakt Trui !, Plan B was een prima optie !

    BeantwoordenVerwijderen
  24. zeg trui, ik merk op dat mijn reacties niet altijd lukken...spijtig want ik lees bijna altijd en wil altijd iets reageren, vreemd, zal wel aan mijnpc liggen (zeker niet aan mij haha) allé, nu zien of deze lukt...

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Oh wat een goeie tip. Ik woon in Mechelen en ben dikwijls onderweg van daar naar Westende waar mijn ventje woont :)
    Damme is sowieso zalig om door te wandelen maar die tentoonstelling wil ik zeker meepikken !!
    Groetjes van An

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je fijne reactie!
Liefs, Trui