zaterdag 6 september 2014

DIY - geurzakje met lavendel

Dankzij jullie enthousiaste reacties
op deze en deze geurzakjes
ging ik met stikmachien en fototoestel
aan de slag
en maakte een heus fotoverslag
"Hoe maak ik zo'n geurzakje?"

Aangezien het licht niet meer zo denderend was,
moest ik voor elke foto naar buiten hollen
met mijn gerief en fototoestel
naar de tuintafel en terug.
Naast het plezier dat ik eraan gehad heb,
heb ik er ook nog eens voor gezorgd
dat mijn conditie op peil bleef.
Twee vliegen in één slag ... :-)
Soit ...
hierbij de Do It Yourself geurzakjesreportage
alla Trui,
hopelijk is het duidelijk dus :-)

Snij 2 lapjes katoen van 20 x 20 cm.

Leg de lapjes met de goede kant op elkaar en stik
ze rondomrond op elkaar op persvoetbreedte.
Laat op één van de zijkanten een keergat.

Knip de hoekjes af tot vlak tegen het stiksel
en keer de lapjes naar de goede kant door het keergat.
Zorg dat de hoekjes goed uitgeduwd zijn en
strijk het geheel mooi plat.
Stik daarna rondomrond een sierstiksel
op een paar millimeter van de rand
(met een iets grotere steek).
Door dit sierstiksel stik je het keergat mee toe.
Steek een speld in het midden van elke kant.
Plooi daarna de hoekjes gelijk om naar het midden,
maar niet helemaal tegen elkaar en zet vast.

Stik elke flap op 1 cm van de kant door.

Dit krijg je dan.

Neem 2 satijnkoorden van 75 cm lang
(of een ander koord dat je in voorraad hebt).
Ik gebruikte 2 kleuren, hier ben je natuurlijk vrij in.
Rijg 1 van de koorden langs de rand door de
tunnel dat je maakte met het stiksel.
Rijg de 2de koord in de tegenovergestelde richting.

Je passeert hierbij langs het begin en einde
van de 1ste koord.

Dit is het resultaat.

Trek aan beide koorden en frons de stof
tot je een zakje bekomt.

Vullen met lavendel (of ander lekker ruikend spul).

Daarna een ferme knoop erin.

Strikje erop ...

Als afwerking kan je op de uiteinden
een kraal schuiven en vastzetten met een knoopje.
Ik kreeg de vraag waar ik die kralen had gehaald
met zo'n groot gat.
Eerlijk gezegd weet ik dat niet meer
want ik heb die al meer dan 15 jaar in mijn kast liggen
maar ik denk dat je zo'n kralen zeker kan vinden
bij de Banier of Veritas (voor de Belgjes dan toch :-))

Eindresultaat ...
UWYH 2
Je kan weer iemand blij maken,
of jezelf ... mag ook altijd hé!

Deze maakte ik ook nog ... UWYH 3
Een klein kadootje voor Hanne, Sarah en Jo toen we samen
een gezellige namiddag doorbrachten.

Veel succes,
laat zeker weten als jullie er zelf eentje gemaakt hebben,
ben ik heel nieuwsgierig naar!


Geniet nog van het weekend!

Je bent niet volmaakt?
Dat is perfect!

- BZN -

30 opmerkingen:

  1. Ze zijn leuk! Je beschrijving is heel duidelijk, goed gedaan! Ik zal het direct pinnen, altijd handig zo'n cadeau-ideetje ;-) Dank je wel voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooooooo, wat vind ik dat mooi! Kan eigenlijk ook best voor iets anders gebruikt worden, niet? Bvb om een geldkado te geven, of wat snoepjes, of een juweeltje, of... Zo lief om dit met ons te delen en uit te leggen, Trui. Ga ik zeker ook eens maken! Lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ooooooooooh!!!!!!!!!!!!!!!!! Hoe tof zeg !!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel duidelijk uitgelegd, dank je wel, ik pin deze!
    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een duidelijke uitleg. Kan zo in een handwerkboekje worden geplaatst. Ik heb je idee ook gepind.
    Heel mooi gedaan.
    Grtjs
    Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ze zijn super leuk :) bedankt voor deze mooie beschrijving!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Met deze uitleg zo ik het best durven proberen... ;-)
    Het ziet er weer mooi en professioneel uit!
    Liefs, Mirjam.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Supergoed uitgelegd, ik ga het zeker maken. Bedankt voor het fotoverslag. De geurzakjes zijn heel mooi.
    Nog een fijne zondag,
    Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vind ik echt leuke zakjes!!!
    Zal het bewaren voor volgend jaar je idee... de lavendel heeft hier niet gepakt en een geurzakje zonder geur zou maar zotjes zijn :-)
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wow! Dit moet voor mij ook wel te doen zijn. Denk ik....
    Dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ziet er weer geweldig uit, heb hem ook gepind, al zou ik zelf bij het proberen er waarschijnlijk een pannenlap uittoveren ;-)
    Ik zie wel bekende coole gitaren!! :-)
    Fijne zondag! x

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hi,hi die Trui ik zie je al heen en weer hollen met alle voorbeeldjes. Maar het zijn beauties van geurzakjes geworden en ik ga je tutorial zeker even pinnen! Dank je wel!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heel erg leuk bedacht . En je zonnige foto's zijn heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ze zijn echt superleuk !!! (jammer genoeg vergat ik ze op de keukentafel bij Sarah ... stom !), maar dat komt goed !

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat leuk, dank je wel voor de uitleg die gaat vast nog eens van pas komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo,

    Schattige geurzakjes en dank u voor de uitleg, als ik eens restjes stof moet opmaken, weet ik aan wat. :-)

    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ziet er poepsimpel uit! Bedankt voor de zeer duidelijke uitleg Trui! Je kan dit goed! Ook met de foto''s erbij, echt knap! Dit ga ik zeker eens testen, maar wanneer durf ik niet beloven. Die kralen vindt je ook in de action, daar kocht ik ze toch al.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oh wat ben jij toch heerlijk handig met de naaimachine! Prachtig, Trui! Ik moet maar eens een keer op les bij jou ;)

    Groetjes, Vera

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heel duidelijk uitgelegd!
    Veel duidelijker dan de diverse naaiboeken die ik uit de bieb meebreng.
    Heb je nog tijd over :-) om een naaiboek te maken??

    BeantwoordenVerwijderen
  20. wauw die zijn echt super leuk,ik wil er ook 1 maken,(maar ik wil zoveel maken waar ik niet aan toe kom helaas)ik hoop dat ik dit kan onthouden om hem zeker en keer 1 te maken

    gr yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Whow geweldig bedankt voor deze tutorial! Ik heb het meteen gepind en ga dit hhheeellll zeker een keertje maken...veel te schattig!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Oh wat een leuke tutorial en als blondine die moeite heeft met werkbeschrijvingen sinds haar beroerte snap ik hem helemaal door alle duidelijke foto's. Thanks for sharing en voor het naar buiten rennen ;). Knuff!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hey,
    Super leuk. Stap per stap gedetailleerd met foto's. je beschrijving is heel duidelijk en het resultaat is top.
    Met veel creatieve groetjes van Veritas Team

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je fijne reactie!
Liefs, Trui