maandag 15 september 2014

'Gold'digger

Naast mijn werk en 
aandacht voor mijn huisgenoten en -houden
ben ik vaak druk bezig met 
3 haakwerken en 2 breiwerken op de haak- en breinaalden,
spulletjes maken voor Jitske's zeer naderende vertrek op peda
(huuulp, moeder in nood!),
1001 + 25 creatieve naai-, haak- en breiplannen in mijn hoofd,
boeken lezen van op mijn boekenverlanglijstje
van hier tot in Timboektoe én terug,
af en toe op stap met man, kinderen en/of vrienden,
wandelen, fietsen en ondertussen
foto's maken van al het moois om me heen
en die dan 20x bekijken,
met vrienden naar toneel gaan,
opruimen en sorteren van AL mijn handwerkspullen
(dus ook mijn kasten die uitpuilen en overhoop liggen),
instagrammen, bloggen en blogjes lezen ...

En toch sprong ik
zeer enthousiast op
toen ik de vraag kreeg
of ik zin had om mee op zoektocht te gaan
in het bos met een echte golddigger ...
alias met een metaaldetector-zoekende vriend naar oorlogsrestanten
in bossen en velden in de Westhoek ...

Jaaa tuurlijk, keitof, 
ik zat toch net niks te doen ... :-)

 En zo kwam het
dat ik vorige zondag
met mijn fototoestelletje 
om 6.30u 's morgens 
in de dikke mist
stond te wachten om opgehaald te worden
voor mijn eerste echte speurtocht.

We trokken richting Geluveld en Zillebeke
met de landkaart op schoot,
en daarnaast de kaart waar vroeger
de loopgraven zich bevonden.


 Wat een sfeertje
'van 100-jaar terug zijn in de tijd'
wat een zaligheid om
rond 7 uur 's morgens
in een heel langzaam ontwakend en mistig bos te staan
en vooral te luisteren
naar de stilte ...
en het gepiep van de metaaldetector :-)

Al snel was ik mee gefascineerd
en vol spanning om te zien
wat de metaaldetector gevonden had ...
en toen ik dat ding zelf in handen kreeg,
had ik de smaak helemaal te pakken.
 
 
Weer een fantastisch iets om te doen ...
We vonden resten van obussen,
kogels, hulzen, loden bolletjes ...
en over alles kreeg ik een deskundige uitleg.
Het was heel indrukwekkend om deze oorlogsrestanten
in handen te houden,
wetende dat op deze plek
100 jaar geleden een zware strijd werd gevoerd,
een strijd voor onze vrijheid.



Ik werd er stil van
maar ook van de prachtige natuur om ons heen
die ontwaakte en
waar de zon uiteindelijk haar beste
beentje voorzette,
de mist verjoeg en ons een
prachtige ochtend bezorgde.



En zo actief ik vaak bezig ben,
zo stil en rustig word ik
 daar
middenin al het moois
van Moeder Natuur.



Ik kan dan uren
'niets' doen
alleen rondkijken, genieten
en tot rust komen ...
mijn zorgen en muizenissen wegvegen
en met een licht gevoel
in mijn hoofd van geluk
weer huiswaarts keren.


Het was een geweldig fijne ervaring,
een mooie combinatie van wandelen, fotografie,
letterlijk en figuurlijk 'graven' in onze geschiedenis,
vriendschap en genieten van Moeder Natuur.

Vitamienen voor de geest!

Ga je eigen weg
dan kan niemand je inhalen
- BZN -

33 opmerkingen:

  1. Indrukwekkend... Een mooi verhaal en prachtige foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooooh, die foto's!! Betoverend mooi....
    Wat moet dat een super ervaring geweest zijn, je enthousiasme spat van 't scherm af ;-)!
    Liefs van Mirjam.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh Trui, wat weer een fijne foto's!!! Ik heb even heerlijk zitten genieten. Net als van de net opkomende zijn hier, ook zo mooi. Ik hou van de herfst en de sfeer die het met zich mee brengt!

    Liefs, Vera

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat loont het toch de moeite om vroeg op te staan. Zo een prachtige foto's. Als je dan ziet dat je toch nog resten van de oorlog vindt, dan is het toch de moeite om daar eens bij stil te staan en na te denken wat deze mensen 100 jaar geleden hebben meegemaakt...
    Grtjs
    Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie foto's, ik kom spontaan tot rust. Al zag de peuter in mij wel eerst een mini-dinosaurus in de prikkeldraad...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Trui, ik herken mezelf helemaal in je verhaal, van bezige bij met 101 dingen tegelijk bezig en een hoofd vol ideeën tot het tot rust komen in de natuur. Ik had hetzelfde verhaal kunnen schrijven, alleen was ik nog niet op zoek naar oorlogsresten. Prachtige foto's die perfect de rust van de natuur weergeven, genieten!!
    Grtjes, rita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Spannend! En hoe mooi ook , de wandeling!
    Voedsel voor de ziel, ik word daar ook kalm van!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De rust die je daar vond is helemaal terug te vinden in je foto's! Alleen al van daarnaar kijken voel ik de ruimte en stilte van het bos!! Prachtig!!
    Dankjewel Trui!
    Groetjes, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je hebt ons alweer weten mee te slepen in de mooie natuur van ons land!
    Oorlog, hopend dat we dat nooit moeten meemaken.
    Groetjes Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een ongelooflijk mooie foto's!!! Super!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een GEWELDIGE foto's heb je gemaakt, bedankt voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het zijn prachtige foto's. Ik word er stil van.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. wauw wat mooi!! Je geeft met je foto's de rust gewoon door. gr. Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wauw wat een mystiek en rust straalt er van je prachtige plaatjes af! Ik kende het verhaal maar je foto's maken het tot een soort film met die mooie ochtendnevelen en zonnetje dat het geheel een aards genot geeft.
    Helemaal geweldig!
    Heerlijk genieten jouw blog, thx! x

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ooooh gaaf zeg, wat een prachtige natuurlijk en wat tof dat je echte schatten hebt gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat goed dat je ondanks je drukke bezigheden vrij hebt gemaakt dit te doen. Een nieuwe ervaring is altijd leuk! Zeker zo vroeg...mooi om de natuur te zien ontluiken he! Volgens mij is geocachen ook wel iets voor jou als ik dit zo lees.... :)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooie beelden, daar had ik wel bij willen zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oh wow wat zijn dit een prachtige foto's! Echt helemaal superrr, ik waan me al in het bos op deze vroege donderdagochtend waarop ik vroeg wakker ben dus maar even lekker bij de blogdames op bezoek kom ;). Dikke chapeau voor deze prachtige foto's en heel bijzonder hoor zo'n wandeling terug in de tijd daar laat je graag je 1000+25 projecten voor uit de handen vallen. Knuff!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dat is nog eens heel iets anders om je dag (zo vroeg) mee te beginnen. Lijkt me heel spannend! Het leverde in ieder geval ook keitoffe foto's op! Goed weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Déja-vu. :-) Mijn man en schoonvader zijn dat jaaaaaren geleden ook eens gaan doen, in de Vlaamse Ardennen, mijn man was toen zot, over alles van WO II. En ik verklaarde hem toen zot? :-))

    Maar het was inderdaad wel leuk en spannend om met zo een metaaldetector rond te wandelen. :-)

    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je fijne reactie!
Liefs, Trui