donderdag 23 oktober 2014

Lichtfront

"Het Lichtfront is de evocatie van de frontlijn
zoals die tot stand kwam eind 1914.
Het gaat om een lijn van 84 km dwars door de Westhoek.

Van Nieuwpoort, aan de Noordzee,
tot Ploegsteert, net over de taalgrens.

8.400 fakkeldragers stonden langs de oude frontlijn.
Langs het parcours stonden heel wat mensen met hun eigen verhaal
en er werden ook heel wat huldigingen gebracht
aan de vele slachtoffers die 100 jaar geleden het leven lieten
tijdens de Groote Oorlog...

om heel stil van te worden."

17 oktober 2014


 ... en wij waren daar een deeltje van ...

Mijn kids ... Sjobbe en Jitske met in het midden Sjobbe zijn vriendin Nina

De fakkels waren extra grote 'kaarsen' ... en lekker ruiken dat dat deed!
Ook de vuurkaart van Mister Creatuur's overgrootvader
(hier kan je er meer over lezen) was mee,
als eerbetoon voor deze en alle strijders op het slagveld.


Het was een heel unieke
en indrukwekkend evenement ...


xxx

En welkom aan al mijn nieuwe volgers,
fijn dat ook jullie een kijkje komen nemen!

29 opmerkingen:

  1. Ik heb het gevolgd op de TV, daar werd en word ik nu ook bij het zien van je foto's, heel stil van...
    Heel pakkend, zo te zien!
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb het op TV gezien, en was al zo onder de indruk. Het moet zeer indrukwekkend geweest zijn om er tussen te staan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben er stil van en het raakt me
    Mijn oudste zoon (15) is pas met school in Ieper geweest. Dat heeft diepe indruk gemaakt (en dat is goed).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik schiet vol....zeker met al die ellende in de wereld.. X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ziet er inderdaad erg indrukwekkend uit! Heb net Oorlog en Serpentijn uit, waargebeurd verhaal dat zich afspeelt ten tijden van de Wereld Oorlog in Belgie. Heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Op tv gezien, maar als je het zo mee kan beleven, dan krijgt het toch nog een andere dementie. Zeker een kippevelmoment.
    Grtjs
    Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie manier van herdenken, indrukwekkend al die lichtjes......... om even stil van te worden. x

    BeantwoordenVerwijderen
  8. blij dat ze het mee kon beleven ( merciekes ) het was inderdaad indrukwekkend , wij hebben gevolgd op tv . grtjs

    BeantwoordenVerwijderen
  9. amai ! Dat zal wel indrukwekkend geweest zijn !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat zal dat een bijzondere tsja hoe noem je zoiets. Nou ja wat zal het bijzonder mooi zijnn geweest. Ik ben eens even gaan terug kijken/lezen, chapeau! Mooi om zoiets te hebben uit de oorlogstijd van de eerste wereldoorlog, ik heb er van onze familie nooit wat van gehoord. Alleen de tweede wereldoorlog weet ik dat mijn opa in het verzet is geweest, de engelsen heeft geholpen, maar wat precies moet ik toch nog maar eens navragen. Dikke knuffels!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een indrukwekkende manier om te herdenken! Chapeau voor je kids!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vond het al indrukwekkend om het op tv te zien, in het echt moet dat ZEKER zo indrukwekkend geweest zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een mooi initiatief. Dat moet indrukwekkend geweest zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het was echt indrukwekkend mooi gedaan van al die vele vrijwilligers ...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. mooi en bijzonder hoor! Ook weer leuk om dat linkje weer even terug te lezen van die vuurkaart

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een geweldig groots initiatief... en wat een mooie sfeer. Heel indrukwekkend moet dat geweest zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik zag het op de Nederlandse televisie. Wat geweldig dat jouw kinderen daar aan mee deden. Het zag er op t.v. en ook op jouw foto's heel indrukwekkend uit. Het was een verschrikkelijke oorlog, goed om dat te herdenken.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooi!!!
    Ik had het vernomen op tv. Maar spijtig genoeg hebben ze van het gebeuren zelf waarschijnlijk weinig uitgezonden, want ik heb er niets van gezien. Of heb ik het gemist?

    Groetjes,
    Jeanine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jeanine, ze hebben het rechtstreeks uitgezonden en de dag erna nog een keertje als herhaling op Canvas. Jammer dat je het gemist hebt, want het was echt de moeite.

      Verwijderen
  19. We hebben het op tv gezien en waren er spijtig genoeg niet bij.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dat moet geweldig leuk zijn geweest, weer knappe foto's!!

    groetjes,

    ps: heel erg bedankt om de lovende woorden over mijn schrijfsels... Bloos, bloos :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. ik geloof je direct dat dat indrukwekkend was,de foto,s zijn prachtig

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Lijkt me leuk zo'n wandeling in het donker. Mooie sfeerbeelden.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Tof dat jullie daaraan konden deelnemen. Een unieke om nooit te vergeten ervaring !

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Truitje, ik was er ook, zoals je zegt indrukwekkend!!!
    We zijn naar een lezing van Wim Opbroek geweest. Ook de kerkhoven waren onbeschrijfelijk mooi met de lichtjes. We hebben er bovenop nog de Menenpoort aan toegevoegd. Momenten die tot nadenken zetten, en dankbaarheid omdat we in vrede mogen leven met al onze dierbaren rondom ons

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Stiekem jaloers... vond mijn eigen bijdrage (kijkennaar tv) aan de kleine kant

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je fijne reactie!
Liefs, Trui