zondag 30 november 2014

Ik krijg er geen genoeg van ...

... van Moeder Natuur ...
Dus hier ben ik weer ...
met een overdosis natuurpracht.
Maar ik word er zo blij van ...
en hopelijk jullie ook een beetje :-)
(vooral op triestige herfstdagen zoals vandaag)

Mister Creatuur en ik trokken onlangs naar het Muziekbos in Ronse ...
hier kan je een wandeling maken van 11 km (of korter) ... absolute aanrader, vooral in de herfst!


Je vindt overal curieuseneuzen, maar dit mini-paardje was wel een heel lieveke!
Zien jullie ook het hartje in de boom ... let's spread some love!

Bovenop de berg in het Muziekbos staat de Geuzentoren,
een mysterieus bouwsel dat er al van 1864 zou staan.
Aan deze toren hangt een belangrijk historisch verhaal vast:
een paar jaar na de bouw van deze toren kwamen hier geregeld kunstenaars van de natuur genieten.
Zo waren ook dichters Pol de Mont en Omer Wattez in de lente van 1888 de toren opgeklommen.
De Mont riep toen naar Wattez: "Maar dit zijn hier de Vlaamse Ardennen!".
Sindsdien luidt de benaming van deze streek nog steeds Vlaamse Ardennen.


Ik trok er ook nog eens met mijn "zoekmaatje" op uit,
met de metaaldetector voor hem,
fototoestel voor mij,
en nodige spanning en enthousiasme van beiden,
als we weer iets bovenhalen.

We gaan er steeds heel vroeg op uit, dus toen we een bezoekje brachten
aan het Duits Militair kerkhof in Langemark,
was de zon nog niet op. Het gaf ons wel deze mooie en serene beelden.

Het blije en imponerende gevoel van iets bovenhalen
kreeg wel eventjes een heel intrieste kant,
toen we al deze persoonlijke spullen opgroeven
(zie foto rechtsonder),
op een hele korte afstand van elkaar en dus
vermoedelijk van één en dezelfde persoon was,
en werden we opnieuw geconfronteerd
met de gruwel die hier 100 jaar geleden heeft afgespeeld.

Het graafwerk laat ik uiteraard aan de sterke man over,
ik moedig aan met mijn enthousiasme en nieuwsgierigheid,
om daarna weer volop mee te genieten van alle deskundige uitleg die ik dan weer krijg
over alles wat we vinden. Hij heeft een hele fijne hobby,
en ik ben blij dat ik hier af en toe deel mag van uitmaken.
(we vonden stukjes van een lederen riem, een drinkbus, een loopgravenschop
en verschillende kogels en gespen)
Nog een hele fijne zondagavond
en alvast een prettige werkweek!
xxx

27 opmerkingen:

  1. En wij krijgen geen genoeg van je foto's! Die boom met dat hart is geweldig!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig he! Ik had het vandaag ook nog over de verslaving genaamd Moeder Natuur ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig!!!! Als jij nou lekker doorgaat met je foto's zien we ook nog wat van de mooie natuur bij jou in de buurt!!! Genieten van jouw mooie plaatjes en de emoties voelen van de stilte in het bos, de eigendommen van een gesneuvelde soldaat en de sereniteit van de vroege ochtend op een begraafplaats. Dankje.
    Lieve groet, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijke foto's en merkwaardige interessante vondsten!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een schitterende plaatjes heb je geschoten, ik zit hier heerlijk te genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig! Waarom trekken we eigenlijk nog naar het buitenland tijdens onze vakanties?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat heb je weer een mooie compilatie gemaakt van jullie wandeling en die kleuren....WAUW!!
    Bedankt voor het mee-genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi zeg, prachtige foto's!! Laat ons maar lekker meegenieten hoor! gr. Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wat een heerlijke verslaving,daar hoef je echt niet van af te kicken,daar mag je gewoon heerlijk van genieten

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik vind je foto's prachtig en de blogpost was zo leuk om te lezen
    liefs sannie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zo mooie foto's weer!!!

    Groetjes,
    Jeanine

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb ooit eens op Vlaanderen Vakantieland een reportage gezien over het muziekbos. Toen gedacht, daar moeten we eens naartoe, en vergeten natuurlijk. Met die mooi foto's hier nu te zien, staat het weer terug op het "toedoe" lijstje !!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooie natuurfoto's, ik word er ook blij van.
    Nog een fijne week,
    Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heeerlijke foto's en wat een leuke buit!
    Oscar en ik zijn net ook een heerlijke frisse neus wezen halen en vlak voor onze frisse neuzen sprong een kanjer van een haas weg....prachtig!
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een fijne foto's Trui! Je hebt alles weer prachtig vastgelegd. Soms zou ik wel willen dat ik in de buurt woonde, dan zou ik namelijk zo met je mee gaan! ;)

    Fijne week! Liefs, Vera

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik snap dat je er geen genoeg van krijgt. Wat een prachtige foto's heb je gemaakt, een mooie impressie. Lieve groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat bijzonder om zulke dingen "zomaar" onder je voeten te vinden...
    Zoveel geschiedenis...
    Mooie foto's Trui! Liefs, Mirjam.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Prachtige foto's! En o wat begrijpelijk; dat trieste gevoel bij zo'n vondst...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. O, wat maak je toch altijd prachtige foto's! Jij hebt echt een neus voor schoonheid :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Die eerste foto is prachtig!
    De gruwel van de W.O.I is zo wel erg tastbaar...

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Jij woont toch wel echt in een prachtige streek. Die boom met dat hartje, ja die steelt toch wel een beetje mijn hartje ;-)
    Grtjs
    Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik heb genoten van deze mooie foto's !

    BeantwoordenVerwijderen
  23. De Vlaamse Ardennen zijn bijzonder mooi, je kan er dagen prachtige wandelingen doen. Je hebt er mooie beelden van gemaakt. Dit jaar zijn we hier ook naar Langemark geweest toen we met de kinderen enkele dagen in de Westhoek kampeerden.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je fijne reactie!
Liefs, Trui