vrijdag 30 januari 2015

Warm aan de voetjes

Winters weertje buiten
en dit weekend wordt er niet beter op ...

Maar bij ons in bed ... is het lekker warm!

UWYH n° 17

 En moet ik toch naar buiten,
dan heeft Tinie ervoor gezorgd dat ik geen kou heb.
Dank je wel Tinie! 


Deze wilde ik jullie ook nog graag meegeven.
Het is niet altijd even makkelijk om ze toe te passen,
maar er zit wel heel veel waarheid in ...
ik probeer in elk geval over een aantal dingen
anders te denken ...

De 15 dingen die je moet opgeven om gelukkig te worden

We houden te vaak vast aan gewoontes en gedragspatronen
die ons niets dan pijn en stress opleveren.
Ons leven verbetert pas wanneer we de onzin van deze dingen inzien,
en ze eindelijk opgeven.

1. Altijd gelijk willen hebben
Kan je de gedachte dat je het bij het verkeerde eind hebt niet verdragen?
Blijf je aandringen op je gelijk, zelfs wanneer er belangrijke relaties op het spel staan?
 Het is al die moeite niet waard. Vraag jezelf af: “Wat is beter?
Mijn gelijk halen, of de vriendschap behouden?”

2. Drang naar controle
Wees geen controlefreak en wees bereid om je drang naar controle
over situaties en mensen op te geven.
Laat anderen toe te zijn wie ze zijn en je voelt je direct veel beter. 

3. Beschuldigingen
Neem verantwoordelijkheid voor je eigen leven
en stop met anderen de schuld te geven. 

4. Negativiteit
Raak niet verstrikt in een negatieve spiraal.
Geloof in jezelf, geef jezelf kansen
en denk niet altijd het slechtste over jezelf. 

5. Leg jezelf geen limieten op
Stop met jezelf limieten op te leggen over wat je kan
en niet kan bereiken.
Spreid je vleugels en vlieg zo hoog als je kan,
zonder op voorhand aan je plafond te denken. 

6. Klagen
Klaag niet over alles en iedereen.
Niets of niemand kan je ongelukkig maken als je dat zelf niet toelaat.
Laat het niet toe en wees positief.

7. Kritiek
Stop met voortdurend anderen te bekritiseren.
Alle mensen zijn uniek, maar tegelijkertijd hetzelfde.
We willen allemaal gelukkig worden, liefhebben en geliefd worden.
Kritiek is geheel overbodig.

8. Indruk maken
Probeer niet zo hard iemand te zijn die je niet bent,
want zo maak je echt geen indruk.
Integendeel, anderen voelen zich aangetrokken tot jou
wanneer je net alle maskers afwerpt en de echte ‘jij’ onthuld wordt.

 9. Verzet tegen verandering
Verandering is goed en is het enige wat je van A naar B kan brengen.
Je verzetten tegen verandering is dan ook het slechtste dat je kan doen.

 10. Etiketten
Stop met een etiket te plakken op alles en iedereen die anders is dan jij.
Je verstand werkt enkel als het open staat voor nieuwe dingen.

 11. Angst
Angst is een illusie.
Angst bestaat niet echt – jij bent degene die het creëert.

 12. Excuusjes
Stop met jezelf en andere smoesjes wijs te maken.
In 99.9% van de gevallen zijn ze niet echt
en verdoezelen ze de waarheid.

 13. Het verleden
Het verleden loslaten is niet vanzelfsprekend,
vooral wanneer het verleden zo mooi lijkt in vergelijking met het heden,
en je bang bent van de toekomst.
Maar het heden is alles wat je hebt.
Stop met in het verleden te leven
en leef in het hier en nu in alles wat je doet,
met een oog op de toekomst.
Enkel zo kan je genieten van het leven.

14. Banden
Leer loslaten. Geef niet op waar je van houdt,
maar laat de zaken los die je onbewust aan banden leggen
en je begrenzen in wat je kan en niet kan bereiken.

15. Leven naar de verwachtingen van anderen
Je leven is van jou en van jou alleen.
Te veel mensen leven alsof hun leven anderen toebehoort.
Ze leven naar de waarden, normen en het verwachtingspatroon
van hun ouders, vrienden, vijanden, leraars, overheid en media.
Maar jij niet, jij moet luisteren naar wat je innerlijke stem zegt.
Je moet ontdekken wat je gelukkig maakt en dat ten allen koste nastreven.
Je hebt maar één leven.
Gebruik het om te doen wat jij, en niet anderen, belangrijk vindt.

 
Een goede oefening niet? :-)

 Fijn weekend!

Laat je niet opwinden
door de tijd!
- BZN -
xx

40 opmerkingen:

  1. Zo'n kruikenzak, die staat ook al lang op mijn lijstje! En de regels.... er zit best wat in. Al moet ik zeggen dat een beetje klagen over anderen soms ook gewoon heel lekker kan zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dappere oefeningen en een prachtige en warme kruik, X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik viel voor de foto van je kruikenzak. Mooi dat gemêleerde garen.

    De wijsheden zijn waar. Eerlijk gezegd denk ik bij heel veel punten aan een paar personen: oordeel niet zo, wees niet zo negatief, probeer niet steeds je gelijk te krijgen!
    Maar da's zeker niet de bedoeling van de wijsheden, ik moet ze zeker op mezelf toepassen ? ;-))

    Fijn weekend
    Anita
    (Anita's dagboek)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is vooral de bedoeling om het op jezelf toe te passen :-)

      Verwijderen
  4. Schoon warmhoudertje !
    Een oefening vol waarheden, eigenlijk zegt ze : denk niet zwart/wit, leer ook grijs waarderen, da's ook een prachtige tint !
    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een gave trui voor de warmwaterzak!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gezellig warmwaterkruik.

    Nummer 15 van je lijst hierboven is tricky. Niet leven naar de verwachtingen van ouders, vrienden, vijanden, leraars, overheid en media... daarmee heb ik geen enkel probleem. Maar wat met niet leven naar de verwachtingen van mensen in je heel nabije omgeving? Kinderen, partner? Aha!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad tricky ... maar volgens mij is het dan vooral de gulden middenweg zoeken en van alle partijen water bij de wijn kunnen doen ... tenslotte is het de bedoeling om met je gezin in harmonie samen te leven en dan hoort rekening houden met elkaar zeker tot één van de grote punten om samen gelukkig te zijn :-)

      Verwijderen
  7. Ha ha het is wel een oefening die je regelmatig moet herhalen ......mooie kruik zak

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lekker warm die kruik...
    En die 15 tips...ja daar zit wel wat waarheid in en ook al weten we het dikwijls wel, het doen, das iets anders....
    Fijn weekend
    Daniêlle

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, mooi.... We blijven oefenen! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel erg waar, die 15 tips... Maar nie simpel...
    En die warmwaterkruik kan een mens hier echt wel gebruiken, brrr koúd !!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oooo ! Een gebreide kruikenzak ! Zo mogelijk nog warmer en zachter dan eentje in stof !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig je kruik!,wij hebben een waterbed dus stappen altijd in een warm bedje...en je 15 dingen om gelukkig te worden klopt als een bus!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Goed om die regels eens even te lezen, kan het wel gebruiken op een paar punten. Dankjewel!
    En die kruik is leuk! Slaap al jaren met een "kale" kruik (en mijn man!), staat nog steeds op mijn to-do-lijstje.....
    Fijn weekend!
    Groetjes van Ellebel

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Goed om die regels eens even te lezen, kan het wel gebruiken op een paar punten. Dankjewel!
    En die kruik is leuk! Slaap al jaren met een "kale" kruik (en mijn man!), staat nog steeds op mijn to-do-lijstje.....
    Fijn weekend!
    Groetjes van Ellebel

    BeantwoordenVerwijderen
  15. gelukkig worden? dat zijn we toch al hihi. maar het is waar wat er staat!!!! En leuke kruik!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. De kruik is super gaaf zo !
    Maar ik zweer bij mijn elektrische deken, een luxe voor mijn stramme botten ;-)
    Wijze woorden....

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wow, iets om over na te denken in het weekend. Leuke kruik geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Niks te vervelend als koude voetjes, dus een heerlijk warmhoudertje! En genoeg stof om over na te denken :-) Helemaal waar je lijstje!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Pfoe Trui... daar zeg je me wat...
    Helemaal waar allemaal, sommige dingen van de lijst lukken al een beetje :-)
    Wat een gezellig truitje heeft jullie kruik, zo ziet ie er ook nog warm uit....
    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wauw Trui, wat een wijsheden krijgen wij hier van jou kado!!! Dankjewel...om het met ons te delen! Het is zo stuk voor stuk helemaal waar! Ik ga ervoor!!!!
    ik wens je een hartverwarmend (en voetverwarmend met de mooie kruik :-)) weekend!!!
    dikke knuffel van mij (en ook dank voor al je lieve reacties die je op mijn blogje intikt...dat maakt me blij!)
    Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dat stemt tot nadenken (met warme voeten) ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een top-tips, eigenlijk zouden we ze moeten uitprinten en goed in het zicht hangen zodat we er af en toe eens bij stil staan en er lering uit trekken :-)
    Dank voor het delen en je wollige-warmigheden zijn weer kleurrijk en mooi!!
    Fijne zondag wijze dame!! x

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Oh die cover voor de warmwaterkruik straalt zoveel gezelligheid uit ! Mooi voorzien om buiten te komen. Bedankt voor de 15 tips, goed om nog ne keer bij stil te staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Fijne reacties weer allemaal, fijn met z'n allen proberen het beste eruit te halen, moet lukken! Warmevoeten-zak komt vandaag weer hééél goed van pas :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wijze dame, merci!!!!
    Een mooie leidraad om altijd op zak te hebben, in je hofd en in je hart!
    Dikke kus!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Een mooie oefening die 15 punten... met puntje 1 heb ik het soms nog wat moeilijk! :-)
    Mooi "loes"hoesje heb je gemaakt! Hopelijk gaat ie niet lekken in bed want daar ben ik altijd een beetje bang voor... Te mooi voor in jullie bed eigenlijk!
    Fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een "loes"hoesje? :-) hahah ik draai hem elke keer heeeeel goed toe, en tot nu toe nog geen nat bed gelukkig x

      Verwijderen
  27. Superleuke kruikzak!! Loes hoesje?? Weer wat geleerd en ook van de 15 tips, heel mindful en niet altijd even makkelijk, maar wel de waarheid als een koe. (zeggen ze dat bij jullie ook :) Eén van de dingen, die ik ook tijdens de achtweekse training leerde, is geen verzet tegen zaken die je toch niet kunt veranderen, vond ik heel moeilijk, maar als het dan lukt, wauw, dat is dan werkelijk een opluchting. Fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een waarheid als een koe, ja dat zeggen wij ook, maar ik zit me nu toch wel af te vragen van waar dat komt, die uitdrukking. Ja dat is inderdaad geen makkelijke maar als dat lukt ... een mens doet dat toch vaak, zich verzetten tegen zaken die niet te veranderen zijn. Ik doe ook mijn best :-)

      Verwijderen
  28. Fijn dat mijn pakketje goed is aangekomen. Veel plezier ermee en ik vind je kruikenzak mooi, ik wil er ook nog eens een haken. Lieve groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Je zal zeker geen kou meer hebben in je bed en ook niet buiten! En je 15 tips, een hele klus om die uit te voeren, maar er zit heel veel wijsheid in!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Mooi zakje :-) En de regeltjes, daar zitten er nogal wat tussen waarvan ik al gemerkt hebt dat ze besmettelijk zijn. Dus ik probeer er nu altijd extra hard op te letten me niet te laten beinvloeden en laten meeslepen door andermans negativiteit, maar hen net altijd op het positieve te wijzen. En als dat niet helpt, is er alitijd chocolade :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Er zit een hoop waarheid in die regels maar makkelijk zijn ze niet allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je fijne reactie!
Liefs, Trui